"Rulle rulle": Toåringers meningsskaping med tredimensjonale konstruksjoner i papir
Journal article
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2755282Utgivelsesdato
2013Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Artikler (Articles) [202]
Originalversjon
Tidsskriftet i FoU i praksis. 2013, 7(3), 33-58.Sammendrag
Ved hjelp av et sosialsemiotisk perspektiv og begrepsapparat, undersøker jeg i denne artikkelen hvordan toåringers tredimensjonale konstruksjoner i papir kan sies å skape mening som del av multimodale tegn-komplekser. Det empiriske materialet er en videoobservasjon av en tilrettelagt tegneaktivitet ved en småbarnsavdeling i barnehagen der barna fikk tilgang til hvitt papir i A4-format som de begynte å rulle og brette. Artikkelen diskuterer hvilke interesser som kan ha motivert barna til å inkludere tredimensjonalitet kan ha for meningsskapingen. Til slutt reflekteres det over studiens pedagogiske konsekvenser for barnehagens arbeid samt behov for videre forskning.