dc.contributor.author | Kleppe, Rasmus | |
dc.contributor.author | Sando, Ole Johan | |
dc.contributor.author | Sandseter, Ellen Beate Hansen | |
dc.date.accessioned | 2021-04-08T13:49:01Z | |
dc.date.available | 2021-04-08T13:49:01Z | |
dc.date.created | 2021-01-07T12:35:25Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.citation | Journal for Research in Arts and Sports Education. 2020, 4 (2), 26.46. | en_US |
dc.identifier.issn | 2535-2857 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2736951 | |
dc.description.abstract | Risikofylt lek er en form for lek som kan bidra til både barns trivsel og utvikling, men som det er lite forsket på. I denne studien har vi undersøkt ulike aspekter ved risikofylt lek i barnehagers innemiljø. Studien baserer seg på videoobservasjon av 65 barn i alderen 3–5 år, fra syv barnehager, i perioder hvor barna var frie til å leke som de selv ville. Videoobservasjonene ble gjort i to faser, høsten 2017 (T1) og høsten 2018 (T2), og det endelige datamaterialet besto av 770 tominutters videoobservasjoner. Basert på observasjonene i T1 ble det gjennomført en intervensjon for å styrke de eksisterende fysiske lekemiljøene. Intervensjonen ble utviklet og gjennomført som et samarbeid mellom forskerne og ansatte i barnehagene. Effektene av intervensjonen ble observert i T2. Datamaterialet ble analysert med deskriptiv statistikk og regresjonsanalyser. Resultatene viser at barn lekte risikofylt innendørs, særlig lek med høyde og boltrelek/lekeslåssing, og at den risikofylte leken hovedsakelig foregikk på tumleareal og i garderoben. Resultater knyttet til intervensjonen viser at barnehagene som etablerte et integrert tumleareal hadde en økning av risikofylt lek innendørs. I tillegg viser resultatene at både jenter, gutter og barn i ulike aldre tok i bruk tumlearealene til risikofylt lek etter intervensjonen. Totalt sett demonstrerer denne studien muligheter for å skape spennende og mer varierte lekemuligheter innendørs i barnehagen. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Cappelen Damm Akademisk | en_US |
dc.rights | Navngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.no | * |
dc.subject | Barnehage | en_US |
dc.subject | lekemiljø | en_US |
dc.subject | risikofylt lek | en_US |
dc.subject | tumleareal | en_US |
dc.title | Innendørs risikofylt lek – et bidrag til spenning og variasjon i barnehagens lekemiljøer | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.description.version | publishedVersion | en_US |
dc.rights.holder | Rasmus Kleppe, Ole Johan Sando, Ellen Beate Sandseter Hansen | en_US |
dc.source.pagenumber | 26-46. | en_US |
dc.source.volume | 4 | en_US |
dc.source.journal | Journal for Research in Arts and Sports Education | en_US |
dc.source.issue | 2 | en_US |
dc.identifier.doi | 10.23865/jased.v4.2460 | |
dc.identifier.cristin | 1866994 | |
dc.relation.project | Norges forskningsråd: 270727 | en_US |
dc.source.articlenumber | 2460 | en_US |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | original | |
cristin.qualitycode | 1 | |