Barn i sorg: på hvilke måter kan tegning brukes som en estetisk veiledningsprosess i sorgprosessen hos barn, og hva sier rammeplanen om sorg og krisehåndtering?
Abstract
I rammeplanen fra 2017 blir ikke sorg nevnt. I stedet står det heller mer generelt under fagområdet livsmestring og helse og latent under de fleste andre fagområdene.. I rammeplanen står ordet sorg i rammeplanen fra 1997. Det finnes dog ikke nok litteratur rundt hvordan man hjelper barn i sorg og derfor vil jeg både for meg selv og andre pedagoger lære mer om dette feltet for å bli en tryggere voksenperson i en situasjon som kan være vanskelig for alle. Begrepene sorg og traumatisk sorg er to forskjellige ting og skal ikke forveksles. Hvis et barn har traumatisk sorg må andre instanser inn enn barnehagen. Barnehagen har ikke spesialkompetanse til å bearbeide sorgen på terapeutisk måte da den først og fremst ligger hos fagpersoner som psykologer og lignende.
På bakgrunn av min tematikk har jeg valgt meg ut følgende problemstilling som kommer her: På hvilke måter kan tegning brukes som en estetisk veiledningsprosess i sorgprosessen hos barn, og hva sier rammeplanen om sorg og krisehåndtering?