Foreldresamarbeid i hentesituasjoner
Bachelor thesis
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2677075Utgivelsesdato
2020Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Selv om tema for oppgaven var tidlig ferdigstilt, brukte jeg lang tid på å formulere min problemstilling. Ved oppstart av prosjektet fant jeg en artikkel på forskning.no. Artikkelen er basert på en masteroppgave som omhandler henting i norske barnehager, skrevet av Kjersti Lønning Velde. Masteroppgaven tar for seg hvordan foreldrene opplever hentesituasjonen. Resultatene viser at det er stor variasjon i måten foreldrene blir møtt, hvor mye informasjon som formidles og hvor mye tid de ansatte bruker på samarbeidet (Strand, 2017). Artikkelen ble en inspirasjonskilde til min problemstilling. Jeg ønsket derimot å vinkle oppgaven mot personalet sin opplevelse av hentesituasjoner, nærmere bestemt barnehagelæreren. Dette ble en naturlig vinkling for meg, siden jeg snart er ferdig utdannet barnehagelærer. Jeg ønsker selv å bidra til å skape et godt foreldresamarbeid i hentesituasjoner i fremtiden. For å avgrense oppgaven har jeg valgt å fokusere på storbarnsavdelinger. Problemstillingen min ble som følger:
”Hvordan kan barnehagelæreren ved storbarnsavdelinger oppleve hentesituasjoner som en arena for foreldresamarbeid”.