Jon og fortellingen - Meningsskapende samspill i møter mellom et barn og en voksen i en fortellerkontekst
Journal article, Peer reviewed
Published version
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2588885Utgivelsesdato
2018Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Artikler (Articles) [176]
Originalversjon
Olaussen, I.O.(2018). Jon og fortellingen - Meningsskapende samspill i møter mellom et barn og en voksen i en fortellerkontekst. Barn, 1, 7-12.Sammendrag
Artikkelen løfter frem perspektiv knyttet til uformelle møter i en fortelling. Gjennom å undersøke hvordan slike samspill kan åpne transformative prosesser for både barn og voksen søker artikkelen å bidra med kunnskap om toddleres kulturelle leseferdighet og muligheter for tilblivelser i uformelle møter for de yngste barna så vel som for voksne. Studien er plassert i et perspektiv der kroppsfenomenologi fra Merleau-Ponty er i dialog med hermeneutikk. Studien er kvalitativ og har en etnografisk, narrativ tilnærming. Det er gjennomført deltagende observasjon. Materialet består av 10 ulike fortellerhendelser som utspiller seg mellom Jon og en voksen forteller, fra Jon er 1 år og 7 måneder frem til han er 3 år og 2 måneder. Relasjonen mellom de to er mor og barn. I meningsforhandlingen i fortellingen utfordres begge til å trå ut av sine perspektiv og følge den andres bevegelser i det som blir til.