Show simple item record

dc.contributor.authorOlaussen, Ingvild Olsen
dc.date.accessioned2019-03-05T15:36:16Z
dc.date.available2019-03-05T15:36:16Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.citationOlaussen, I.O.(2018). Jon og fortellingen - Meningsskapende samspill i møter mellom et barn og en voksen i en fortellerkontekst. Barn, 1, 7-12.nb_NO
dc.identifier.issn0800-1669
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2588885
dc.description.abstractArtikkelen løfter frem perspektiv knyttet til uformelle møter i en fortelling. Gjennom å undersøke hvordan slike samspill kan åpne transformative prosesser for både barn og voksen søker artikkelen å bidra med kunnskap om toddleres kulturelle leseferdighet og muligheter for tilblivelser i uformelle møter for de yngste barna så vel som for voksne. Studien er plassert i et perspektiv der kroppsfenomenologi fra Merleau-Ponty er i dialog med hermeneutikk. Studien er kvalitativ og har en etnografisk, narrativ tilnærming. Det er gjennomført deltagende observasjon. Materialet består av 10 ulike fortellerhendelser som utspiller seg mellom Jon og en voksen forteller, fra Jon er 1 år og 7 måneder frem til han er 3 år og 2 måneder. Relasjonen mellom de to er mor og barn. I meningsforhandlingen i fortellingen utfordres begge til å trå ut av sine perspektiv og følge den andres bevegelser i det som blir til.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNorsk senter for barneforskningnb_NO
dc.titleJon og fortellingen - Meningsskapende samspill i møter mellom et barn og en voksen i en fortellerkontekstnb_NO
dc.typeJournal articlenb_NO
dc.typePeer reviewednb_NO
dc.description.versionpublishedVersionnb_NO
dc.source.pagenumber7-21nb_NO
dc.source.volume1nb_NO
dc.source.journalBarnnb_NO
dc.identifier.cristin1656966


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

  • Artikler (Articles) [165]
    For alle publikasjoner i tidsskrifter (For every journal publication.)

Show simple item record