Kvalitet i læring i barnehagen : en analyse av styringsdokumenter fra OECD og Norge
Journal article, Peer reviewed
Published version
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2568039Utgivelsesdato
2015Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Artikler (Articles) [189]
Originalversjon
Nygård, M. (2015). Kvalitet i læring i barnehagen: en analyse av styringsdokumenter fra OECD og Norge. Nordisk Barnehageforskning [elektronisk Ressurs], 11, 18. 10.7577/nbf.856Sammendrag
I denne artikkelen gjøres det en sammenligning mellom styringsdokumenter for barnehagen fra henholdsvis Norge og OECD. Artikkelen tar utgangspunkt i OECD-rapporten Quality Matters in Early Childhood Education and Care. Norway.(Taguma m.fl., 2013) og St.meld.nr. 24 (2012-2013) Framtidens barnehage. Dette er ikke lovregulerende eller rådgivende dokumenter, men kan sies å ha stor påvirkningskraft ved å styre gjennom begrepsbruk, noe som omtales som “soft governance”. Hensikten med sammenligningen er å analysere hva slags betydninger læringsbegrepet tillegges i de ulike dokumentene. Analysene er gjort med utgangspunkt i Bernsteins kodeteori.