Show simple item record

dc.contributor.authorNygård, Mette
dc.date.accessioned2018-10-15T12:33:18Z
dc.date.available2018-10-15T12:33:18Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.citationNygård, M. (2015). Kvalitet i læring i barnehagen: en analyse av styringsdokumenter fra OECD og Norge. Nordisk Barnehageforskning [elektronisk Ressurs], 11, 18.nb_NO
dc.identifier.issn1890-9167
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2568039
dc.description.abstractI denne artikkelen gjøres det en sammenligning mellom styringsdokumenter for barnehagen fra henholdsvis Norge og OECD. Artikkelen tar utgangspunkt i OECD-rapporten Quality Matters in Early Childhood Education and Care. Norway.(Taguma m.fl., 2013) og St.meld.nr. 24 (2012-2013) Framtidens barnehage. Dette er ikke lovregulerende eller rådgivende dokumenter, men kan sies å ha stor påvirkningskraft ved å styre gjennom begrepsbruk, noe som omtales som “soft governance”. Hensikten med sammenligningen er å analysere hva slags betydninger læringsbegrepet tillegges i de ulike dokumentene. Analysene er gjort med utgangspunkt i Bernsteins kodeteori.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherHiOA, Avd. for lærerutdanningnb_NO
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectlæringsbegrepetnb_NO
dc.subjectbarnehagepolitikknb_NO
dc.subjectstyringnb_NO
dc.subjectOECDnb_NO
dc.titleKvalitet i læring i barnehagen : en analyse av styringsdokumenter fra OECD og Norgenb_NO
dc.typeJournal articlenb_NO
dc.typePeer reviewednb_NO
dc.description.versionpublishedVersionnb_NO
dc.source.pagenumber1-18.nb_NO
dc.source.volume11nb_NO
dc.source.journalNordisk Barnehageforskningnb_NO
dc.source.issue7nb_NO
dc.identifier.doi10.7577/nbf.856
dc.identifier.cristin1283890


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

  • Artikler (Articles) [166]
    For alle publikasjoner i tidsskrifter (For every journal publication.)

Show simple item record

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse 4.0 Internasjonal