dc.contributor.author | Nygård, Mette | |
dc.date.accessioned | 2018-10-15T12:33:18Z | |
dc.date.available | 2018-10-15T12:33:18Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.citation | Nygård, M. (2015). Kvalitet i læring i barnehagen: en analyse av styringsdokumenter fra OECD og Norge. Nordisk Barnehageforskning [elektronisk Ressurs], 11, 18. | nb_NO |
dc.identifier.issn | 1890-9167 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2568039 | |
dc.description.abstract | I denne artikkelen gjøres det en sammenligning mellom styringsdokumenter for barnehagen fra henholdsvis Norge og OECD. Artikkelen tar utgangspunkt i OECD-rapporten Quality Matters in Early Childhood Education and Care. Norway.(Taguma m.fl., 2013) og St.meld.nr. 24 (2012-2013) Framtidens barnehage. Dette er ikke lovregulerende eller rådgivende dokumenter, men kan sies å ha stor påvirkningskraft ved å styre gjennom begrepsbruk, noe som omtales som “soft governance”. Hensikten med sammenligningen er å analysere hva slags betydninger læringsbegrepet tillegges i de ulike dokumentene. Analysene er gjort med utgangspunkt i Bernsteins kodeteori. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | HiOA, Avd. for lærerutdanning | nb_NO |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.subject | læringsbegrepet | nb_NO |
dc.subject | barnehagepolitikk | nb_NO |
dc.subject | styring | nb_NO |
dc.subject | OECD | nb_NO |
dc.title | Kvalitet i læring i barnehagen : en analyse av styringsdokumenter fra OECD og Norge | nb_NO |
dc.type | Journal article | nb_NO |
dc.type | Peer reviewed | nb_NO |
dc.description.version | publishedVersion | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 1-18. | nb_NO |
dc.source.volume | 11 | nb_NO |
dc.source.journal | Nordisk Barnehageforskning | nb_NO |
dc.source.issue | 7 | nb_NO |
dc.identifier.doi | 10.7577/nbf.856 | |
dc.identifier.cristin | 1283890 | |