• Spesialpedagogens bruk av digitale verktøy 

      Moen, Sindre Løkken (Bachelor thesis, 2014)
      Problemstilling: Hvordan bruker spesialpedagoger digitale verktøy?
    • Spikking i barnehagen: Hvem, hva og hvorfor ? 

      Berdal, Malin Asklund Berdal (Bachelor thesis, 2019)
      Problemstilling: Spikking i barnehagen, hvem, hva og hvorfor
    • Språklæring i uterommet 

      Båtvik, Stine Strand (Bachelor thesis, 2021)
      Rammeplanen legger frem at personalet i barnehagen skal legge til rette for at alle barn involveres i samspill og samtaler (Kunnskapsdepartementet, 2017, s.19), og sørge for å skape et variert språkmiljø der barna får ...
    • Språkmiljø for barn med norsk som andrespråk: Hvordan tilrettelegger en norsk barnehage språkmiljøet for barn med norsk som andrespråk 

      Eidsmo, Siri Winje (Bachelor thesis, 2020)
      Det overordnede temaet for denne bacheloroppgaven er språkmiljø for barn med norsk som andrespråk. Jeg kom frem til dette temaet gjennom min interesse for tospråklige barn. Denne interessen startet under mitt utvekslingsopphold ...
    • Språkstimulering gjennom musikk og sang i barnehagen 

      Råtrø, Therese Killi (Bachelor thesis, 2022)
      Rammeplan for barnehagen (2017) viser til syv fagområder i barnehagen. To av disse er «kommunikasjon, språk og tekst» og «kunst, kultur og kreativitet» (Utdanningsdirektoratet, 2017, s.47-52). I begge disse fagområdene ...
    • Språkutvikling for barn med autisme: hvordan arbeider barnehagen med språk- og kommunikasjonsansvarlig for barn med autisme 

      Finnema, Frida (Bachelor thesis, 2020)
      I denne oppgaven har jeg tatt for meg utviklingen av språk for barn med autisme. Jeg har utarbeidet et teorikapittel som tar for seg viktige momenter innenfor autisme, og viktige punkter innenfor språkutvikling for barn ...
    • Språkutvikling gjennom litterasitet 

      Torgersen, Michael Stephen Zuniga (Bachelor thesis, 2021)
      Barn som sliter med språket, kan slite i sosiale sammenhenger fordi språkvanskene frarøver dem mulighetene til å utrykke seg verbalt. Barnehagen er en viktig arena for språkutvikling, og dermed er det viktig å sørge for ...
    • Språkutvikling hos barn med særskilte behov 

      Nilssen, Thea Pilgaard (Bachelor thesis, 2021)
      Problemstillingen jeg har valgt er; «på hvilken måte kan man arbeide med språkutviklingen til barn med autisme i barnehagen?». I barnehagen har barn med særskilte behov rett til oppfølging og tilrettelegging av det ...
    • Språkutvikling hos tause barn 

      Holden, Karianne (Bachelor thesis, 2021)
      Rammeplanen sier «Alle barn skal få god språkstimulering gjennom barnehagehverdagen, og alle barn skal få delta i aktiviteter som fremmer kommunikasjon og en helhetlig språkutvikling» (2017, s.19). Dette gir tydelige ...
    • Språkvansker i barnehagen 

      Helstrup, Charlotte (Bachelor thesis, 2022)
      Arbeidet med språk og språkstimulerende miljøer har fått større fokus i barnehagen nå, enn tidligere. I barnehagelærerprofesjonen må en være forberedt på å møte på barn med enten sterke eller milde språkvansker, og det er ...
    • Språkvegg som middel til språkmiljøets utvikling 

      Ruud, Kristin (Bachelor thesis, 2019)
      Problemstilling: Hvordan kan språkveggen være med og utvikle språkmiljøet i barnehagen ?
    • Steg for steg. Ergonomi og barns mestring 

      Johansson, Ingvild (Bachelor thesis, 2014)
      Problemstilling: Hvordan kan ergonomi i barnehagen føre til barns mestring?
    • Stille barn i uteområdet 

      Bakken, Ann-Katrin (Bachelor thesis, 2021)
      Denne oppgaven handler om de stille barna. Disse barna tar ikke stor plass i barnehagen og ligger meg nært hjertet. Jeg vil at alle barna skal få like muligheter og bli like mye sett inn i barnehagen sin hverdag. Gjennom ...
    • De stille barna 

      Jørgensen, Cathrine (Bachelor thesis, 2022)
      For å få en dypere forståelse ønsker jeg å gå dypere til verks for å undersøke hva som kjennetegner de stille barna og hvordan det blir tilrettelagt slik at de får være en del av fellesskapet som er med på å medvirke i ...
    • Stillhet 

      Hogganvik, Ellin Andrea (Bachelor thesis, 2021)
      I barnehagen er det mye lyd, dette er et faktum. En del av lyden er naturlig og ønsket, mens en annen del kan være skadelig og uønsket. Når lyden er uønsket defineres det som støy eller bråk. Dette gjelder spesielt når ...
    • Stimulerende innemiljø for toddlere 

      Kiær, Thea Kristine Tangen (Bachelor thesis, 2014)
      Problemstilling: Hvordan kan man skape et stimulerende innemiljø for toddlere?
    • Strategisk ledelse i barnehagen 

      Pettersen, Ingrid (Bachelor thesis, 2015)
      Problemstilling: Hvordan forstår kommunale styrere begrepet strategisk ledelse, og hvordan jobbes det strategisk i barnehagen?
    • Strategisk ledelse og utviklingsarbeid : hvilke strategier ligger bak styrers bruk av kurs som kompetanseheving og hvordan blir dette fulgt opp i barnehagen 

      Johansen, Veronika (Bachelor thesis, 2016)
      Problemstilling: Hvilke strategier ligger bak styrers bruk av kurs som kompetanseheving og hvordan blir dette fulgt opp som en del av utviklingsarbeidet i barnehagen?
    • Støtt meg når følelsene tar overhånd 

      Wyrwa, Jonas (Bachelor thesis, 2023)
      Tema for oppgaven er livsmestring og psykisk helse i barnehagen. Bakgrunnen for valget av temaet er erfaringen og observasjoner jeg gjorde i praksis knyttet til møtet med barns emosjonsuttrykk. Jeg observerte en ansatt ...
    • Sukker i barnehagen 

      Jostad, Anna Tomtsveen (Bachelor thesis, 2020)
      I den nye rammeplanen for barnehagen: Innhold og oppgaver, heretter henvist som rammeplanen, står det at barna skal motiveres til å spise sunn mat (Kunnskapsdepartementet, 2017, kropp, bevegelse, mat og helse). Barnehagene ...