• Does Leadership Matter? A Narrative Analysis of Men’s Life Stories in Early Childhood Education and Care 

      McHale, Joanne; Sullivan, Victoria; Ljunggren, Birgitte (Chapter; Peer reviewed, 2023)
      Early childhood education and care (ECEC) and early childhood centres (ECC) vary across countries and are embedded in their wider social and cultural contexts. However, difficulty with workforce gender balance, and in ...
    • Etikk i et verdimessig ingenmannsland? 

      Sagberg, Sturla (Chapter; Peer reviewed, 2017)
      Denne artikkelen kan forstås som et filosofisk essay med sikte på å kartlegge noen grunnleggende forutsetninger for å knytte verdibegrepet til etisk resonnement. Dette kan så brukes som kart eller speil for arbeid med ...
    • Hans Strøm og botanikken frå Sunnmøre, Hardanger og Eiker på 1700-talet 

      Pareliussen, Ingar (Gunneria;, Book; Peer reviewed, 2023)
      Hans Strøm var ein av dei viktigaste biologane på 1700-talet i Noreg. Han var fødd på Sunnmøre i 1726, fekk presteutdanning i København i 1743 og kom tilbake til Sunnmøre og arbeidde som kapellan i Borgund medan han la ...
    • Mot til å stå i det ufullkomne 

      Sando, Svein (Chapter; Peer reviewed, 2017)
      Dette kapitlet handler [...] om barnehagelærerens mot, særlig sett fra et etisk perspektiv. Det handler om hva en barnehagelærer og student bør være modig med hensyn til, hva som kan hindre et slikt mot, og hvordan vi kan ...
    • Å synge eller ikke synge. Om hva som skal til for at barnehagelærere og andre ansatte i barnehagen vil synge 

      Bæverfjord, Hanne; Sæther, Morten (MusPed:Research;6, Chapter; Peer reviewed, 2023)
      Through many years as music teachers at ECEC education we have experienced that students and ECEC institution staff feel uncomfortable singing when fellow students are listening. In this research project we have examined ...