• Hvordan fremme kommunikasjon, deltagelse og livskvalitet for barn med behov for partnerfortolket kommunikasjon 

      Wennstrøm, Inger Lise (Master thesis, 2022)
      Denne studien har som formål å frembringe kunnskap som kan bidra til å øke mulighetene for at barn som ikke har en stemme i form av verbalt språk blir hørt, får påvirke omgivelsene sine og får være en aktiv deltager i eget ...
    • Hører du meg? 

      Wiik, Ingrid Martine (Master thesis, 2022)
      Spesialpedagoger spiller en sentral rolle i hvordan det kan legges til rette for at skoleelever med autismespekterforstyrrelser (ASF) skal få uttrykke seg gjennom alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK) i sin ...
    • Høytfungerende barn med autismespekterforstyrrelse og inkluderende opplæring: Barnets demokratiske medborgerskap 

      Lefstad, Kristine Tyldum (Master thesis, 2020)
      Temaet for denne studien er høytfungerende barn med autismespekterforstyrrelse og inkluderende opplæring. Inkluderende opplæring har mangfold som utgangspunkt da den skal medvirke til alle barns mulighet til demokratisk ...
    • «Musicking» i spesialpedagogisk arbeid i barnehagen 

      Lauvås, Ingvild Furnes (Master thesis, 2023)
      Temaet i denne studien er «’musicking’ i spesialpedagogisk arbeid i barnehagen», med formål å kaste ljos over dei ulike mogelegheitene som ligg i å gjere musikk i møte med born med særskilde behov. Gjennom Small (1998) ...
    • Overgang fra barnehage til skole for barn med Downs syndrom 

      Landsvik, Hege (Master thesis, 2023)
      Denne studien har som formål å fremheve foreldres erfaringer med overgangen fra barnehage til skole for barn med Downs syndrom, for å bidra til kunnskapsutvikling og forskning på temaet. Foreldreperspektivet setter søkelys ...
    • «..Vi tenker jo at de er forsinka..» 

      Bø, Tuva Elise (Master thesis, 2022)
      Denne forskningens tema handler om spesialpedagogens erfaringer med språkkartlegging av flerspråklige barn med forsinket språkutvikling. Språkkartlegging av flerspråklige barn med forsinket språkutvikling. Til forskningens ...