Blar i DMMH Brage på forfatter "Krogstad, Atle"
-
Barn og rom. Refleksjoner over barns opplevelse av rom
Amundsen, Hilde Merete; Blakstad, Siri Hunnes; Krogstad, Atle; Knudsen, Vibeke; Manum, Bendik; Wågø, Solvår (Report, 2007-03-01)SINTEF Byggforsk og Dronning Mauds Minne Høgskole hadde på oppdrag fra Trondheim kommune undersøkt to barnehager bygd etter baseprinsipp med fokus på hvordan fysiske omgivelser danner premisser for, og rammer rundt, barns ... -
Barnas læringsmiljø på en småbarnsavdeling: sosialt samspill mellom voksne og barn i garderoben som et ledd i barnas læring i 1-2 årsalderen.
Hovdenak, Kristin (Bachelor thesis, 2020)«Arbeidet med omsorg, danning, lek, læring, sosial kompetanse og kommunikasjon og språk skal ses i sammenheng og samlet bidra til barns allsidige utvikling.» (Kunnskapsdepartementet, 2017, s. 19). Både gjennom barnehagel ... -
Barns refleksjoner om forholdet mellom natur og mennesker i litterære samtaler om bildeboka De to gamle og livets tre
Krogstad, Atle; Hovik, Lise (Peer reviewed; Journal article, 2023)Denne artikkelen utforsker et leseprosjekt som involverer en gruppe 4-5 år gamle barnehagebarn og den franske bildeboka Les Deux Vieux et l’Arbre de vie [De to gamle og livets tre] av Patrick Fischmann, illustrert av Martine ... -
Barns språkstimulering med hjelp av alternativ supplerende kommunikasjon
Megård, Iselin (Bachelor thesis, 2022)Problemstillingen jeg har valgt er: «På hvilken måte ASK kan støtte språkutviklingen for alle barn i barnehagen?». Dette med bakgrunn i min fascinasjon for hvordan alternativ supplerende kommunikasjon ble aktivt ... -
Flerspråklige barn i barnehagen
Malyavkina, Svetlana (Bachelor thesis, 2021)Språktilegnelse i barnehagen er et stort tema for en bacheloroppgave. Derfor har jeg avgrenset meg først for «fremmedspråklige barn i barnehagen» og videre ved hjelp av tilbakemeldinger fra veilederne mine, har jeg avgrenset ... -
Gutten og pappesken. Barns bruk av rom i Svein Nyhus' bildebok Verden har ingen hjørner
Krogstad, Atle (Journal article; Peer reviewed, 2017)Svein Nyhus er en av de mest sentrale bildebokkunstnerne i Norge gjennom de siste tjue årene, og har laget en rekke kritikerroste bildebøker sammen med Gro Dahle. De vant Brageprisen for beste barnebok i 2002, for bildeboka ... -
Holdninger til bruk av digitale verktøy i barnehagen
Løberg, Martin Lia (Bachelor thesis, 2021)Norge er ett av de landene i verden som er mest digitalisert, og store andeler av Norges befolkning bruker internett. Bruken av digitale verktøy i barnehagen er nå også forankret i rammeplanen, noe som legger føringer om ... -
Lekens fortellinger
Lillestølen, Ann-Iren Fosen (Master thesis, 2021)Fortellinger i barnehagen er mye brukt. Med en kunstpedagogisk tilnærming til barnehagefeltet har formålet med denne studien vært å se nærmere på hvordan de yngste barna i barnehagen kan uttrykke fortellinger gjennom ... -
Livsmestring og Helse
Oterhals, Marie (Bachelor thesis, 2021)1. januar 2020 trådde et tillegg i barnehageloven omhandlende nulltoleranse for mobbing i barnehagen i kraft og dermed blir barnehagens arbeid med livsmestring høyst aktuelt for barnehagens pedagogiske arbeid. Livsmestring ... -
Måltid som språklig arena hos de yngste barna i barnehagen
Hansen, Ann Kristin (Bachelor thesis, 2022)Jeg skal se nærmere på samspill og språklig deltakelse i måltidsituasjoner med de yngste barna fordi ut fra egne erfaringer har jeg ofte opplevd at mange måltidsituasjoner har som mål å få i barna mat slik at de blir mette, ... -
The family house chronotope in three picture books by Gro Dahle and Svein Nyhus. Idyll, fantasy and threshold experiences
Krogstad, Atle (Journal article; Peer reviewed, 2016)The family house is a distinct and recurrent context for child protagonists in picturebooks by Gro Dahle and Svein Nyhus. Based on Mikhail Bakhtin’s concept of the chronotope, which denotes the unity of time and space in ... -
Vi er arkitekter i dag
Øien, Anna Skaget (Master thesis, 2021)Det er slik jeg ser det mye forskning og meninger rundt hva et godt læringsmiljø kan være for barn. I denne studien retter jeg fokuset mot barnas egne oppfatninger av barnehagens innemiljø og deres perspektiver på hva en ... -
De voksnes betydning for barns tidlige tekstproduksjon: Hvordan påvirker dialogsamspillet mellom voksen og barn, barns skaping av tekster?
Tilrem, Lise Marie (Bachelor thesis, 2020)Rammeplanen (2017, ss. 31-32) påpekte dette med å invitere til ulike former og typer samtaler. I barnehagehverdagen inngår vi i mange ulike typer for samtaler med barn, foreldre og personalet (Gjems, 2011, s. 15). Om ...