Browsing DMMH Brage by Author "Hovik, Lise"
Now showing items 1-15 of 15
-
Barns refleksjoner om forholdet mellom natur og mennesker i litterære samtaler om bildeboka De to gamle og livets tre
Krogstad, Atle; Hovik, Lise (Peer reviewed; Journal article, 2023)Denne artikkelen utforsker et leseprosjekt som involverer en gruppe 4-5 år gamle barnehagebarn og den franske bildeboka Les Deux Vieux et l’Arbre de vie [De to gamle og livets tre] av Patrick Fischmann, illustrert av Martine ... -
Deltakelse og interaktivitet i scenekunst for barn. Innledning
Hovik, Lise; Nagel, Lisa (Chapter, 2017)Som startpunkt for boken velger vi å presentere våre faglige perspektiver på interaktive dramaturgier i scenekunst for barn. Perspektivene presenteres i den hensikt å skape koblinger mellom teori og praksis i feltet kunst ... -
From interactivity to intra-activity in performing arts for children.
Hovik, Lise (Journal article, 2022)This essay introduces dilemmas and experiences of making interactive theatre for children based on findings from the SceSam Project. This artistic research project bridged artistic practice and theoretical perspectives on ... -
Helhetlig språkutvikling for barn med autisme
Stenersen, Monica (Bachelor thesis, 2021)Gjennom barnehagelærerutdanningen med fokus mangfoldig språkmiljø har jeg tilegnet meg kunnskap, erfaring og utprøving i hverdagen, hvor interessen for barnehagens arbeid med språkmiljø og tilpasset kommunikasjon har kommet ... -
Introduction: Co-creating a catalyst for sustainable development
Gjærum, Rikke Gürgens; Lyngstad, Mette Bøe; Hovik, Lise (Peer reviewed; Journal article, 2023)The United Nations 2030 Agenda for Sustainable Development calls for action by all countries to ensure that no one is left behind. It requires partnerships between governments, the private sector, and civil societies across ... -
Kari Trestakk : en tverrkunstnerisk forestilling med lek og interaksjon
Djupvik, Barbro (Chapter, 2017)Som en videreføring av et par tidligere samarbeidsprosjekt i Svartlamoen barnehage (2007-2008) begynte Kari Trestakk som et kunstnerisk utviklingsarbeid i 2011 [...] Det kunstneriske utviklingsarbeidet tok utgangspunkt i ... -
Mamma Danser - teater for de minste som kunstnerisk forskning
Hovik, Lise (Peer reviewed; Journal article, 2012)Artikkelforfatteren tar opp ulike innfallsvinkler til kunstnerisk forskning med utgangspunkt i sitt eget kunstneriske forskningsprosjekt. Prosjektet handler om å utvikle teater for de aller minste, der barna gis rom for ... -
Med-koreografi og med-dramaturgi som diffraksjon – med som metodologisk agent for skapende og forskende prosesser i Baby Body
Østern, Tone Pernille; Hovik, Lise (Peer reviewed; Journal article, 2017)Baby Body var et kunstnerisk forskningsprosjekt som resulterte i en forestilling med samme navn for de aller yngste barna (0-3 år). Fire kunstnere, av dem to kunstner-forskere, var særlig involvert i prosessen med å skape ... -
PÅ SPILL! Fra interaktiv til intra-aktiv dramaturgi i scenekunst med barn
Gjerstadberget, Guro Erika Trøseid (Master thesis, 2020)Denne masteroppgaven er en a/r/tografisk og intra-aktiv undersøkelse av performance og fysisk improvisasjon som kunstnerisk uttrykksform med barnehagebarn. Oppgaven er basert på PÅ SPILL!, mitt eget kunstneriske ... -
Presentation: The SceSam Project – Interactivity in Children’s Theatre
Nagel, Lisa; Hovik, Lise (Journal article; Peer reviewed, 2016)SceSam is an artistic research project (2012-15) in which we have examined interactivity in performances for children (age 3-9) through theory and practice (Nagel and Hovik 2015). Organized as a team of researchers in a ... -
SCESAM : et kunstnerisk forskningsprosjekt om interaktive dramaturgier i scenekunst for barn
Nagel, Lisa; Hovik, Lise (Chapter, 2017)Prosjektet SceSam - interaktive dramaturgier i scenekunst for barn ble utviklet på bakgrunn av behovet for kunnskap og mangelen på utdanning i feltet kunst for barn. Med SceSam ønsket vi å legge til rette for å bidra ... -
Språkutvikling hos barn med særskilte behov
Nilssen, Thea Pilgaard (Bachelor thesis, 2021)Problemstillingen jeg har valgt er; «på hvilken måte kan man arbeide med språkutviklingen til barn med autisme i barnehagen?». I barnehagen har barn med særskilte behov rett til oppfølging og tilrettelegging av det ... -
Tettere på: en undersøkelse av ungdommers estetiske erfaringer med dans gjennom Den kulturelle skolesekken
Tørring, Kine Kvarme (Master thesis, 2019)Problemstilling: Hvordan erfarer ungdom i videregående skole forestillingen "Make me dance" gjennom den kulturelle skolesekken ? -
Å møte barnas dans
Flø, Karen Hammervik (Master thesis, 2021)Barns medvirkning er en rettighet forankret i både FNs barnekonvensjon, Norges barnehagelov og Rammeplanen for barnehagens innhold og oppgaver, men undersøkelser viser at det både er et område det er praktisk vanskelig å ... -
Økologiske perspektiver i scenekunst for barn
Hovik, Lise (Peer reviewed; Journal article, 2023)Dette vitenskapelige essayet diskuterer økologiske perspektiver i scenekunst for barn, og forholdet mellom kunst, mennesker, dyr og våre fysiske omgivelser i lys av ideer om posthumanisme, sympoiesis og kunstnerisk forskning. ...