Browsing DMMH Brage by Author "Hovik, Lise"
Now showing items 1-11 of 11
-
Deltakelse og interaktivitet i scenekunst for barn : introduksjon
Hovik, Lise; Nagel, Lisa (Chapter, 2017)Som startpunkt for boken velger vi å presentere våre faglige perspektiver på interaktive dramaturgier i scenekunst for barn. Perspektivene presenteres i den hensikt å skape koblinger mellom teori og praksis i feltet kunst ... -
Helhetlig språkutvikling for barn med autisme
Stenersen, Monica (Bachelor thesis, 2021)Gjennom barnehagelærerutdanningen med fokus mangfoldig språkmiljø har jeg tilegnet meg kunnskap, erfaring og utprøving i hverdagen, hvor interessen for barnehagens arbeid med språkmiljø og tilpasset kommunikasjon har kommet ... -
Kari Trestakk : en tverrkunstnerisk forestilling med lek og interaksjon
Djupvik, Barbro (Chapter, 2017)Som en videreføring av et par tidligere samarbeidsprosjekt i Svartlamoen barnehage (2007-2008) begynte Kari Trestakk som et kunstnerisk utviklingsarbeid i 2011 [...] Det kunstneriske utviklingsarbeidet tok utgangspunkt i ... -
Mamma Danser - teater for de minste som kunstnerisk forskning
Hovik, Lise (Peer reviewed; Journal article, 2012)Artikkelforfatteren tar opp ulike innfallsvinkler til kunstnerisk forskning med utgangspunkt i sitt eget kunstneriske forskningsprosjekt. Prosjektet handler om å utvikle teater for de aller minste, der barna gis rom for ... -
Med-koreografi og med-dramaturgi som diffraksjon – med som metodologisk agent for skapende og forskende prosesser i Baby Body
Østern, Tone Pernille; Hovik, Lise (Peer reviewed; Journal article, 2017)Baby Body var et kunstnerisk forskningsprosjekt som resulterte i en forestilling med samme navn for de aller yngste barna (0-3 år). Fire kunstnere, av dem to kunstner-forskere, var særlig involvert i prosessen med å skape ... -
PÅ SPILL! Fra interaktiv til intra-aktiv dramaturgi i scenekunst med barn
Gjerstadberget, Guro Erika Trøseid (Master thesis, 2020)Denne masteroppgaven er en a/r/tografisk og intra-aktiv undersøkelse av performance og fysisk improvisasjon som kunstnerisk uttrykksform med barnehagebarn. Oppgaven er basert på PÅ SPILL!, mitt eget kunstneriske ... -
Presentation: The SceSam Project – Interactivity in Children’s Theatre
Nagel, Lisa; Hovik, Lise (Journal article; Peer reviewed, 2016)SceSam is an artistic research project (2012-15) in which we have examined interactivity in performances for children (age 3-9) through theory and practice (Nagel and Hovik 2015). Organized as a team of researchers in a ... -
SCESAM : et kunstnerisk forskningsprosjekt om interaktive dramaturgier i scenekunst for barn
Nagel, Lisa; Hovik, Lise (Chapter, 2017)Prosjektet SceSam - interaktive dramaturgier i scenekunst for barn ble utviklet på bakgrunn av behovet for kunnskap og mangelen på utdanning i feltet kunst for barn. Med SceSam ønsket vi å legge til rette for å bidra ... -
Språkutvikling hos barn med særskilte behov
Nilssen, Thea Pilgaard (Bachelor thesis, 2021)Problemstillingen jeg har valgt er; «på hvilken måte kan man arbeide med språkutviklingen til barn med autisme i barnehagen?». I barnehagen har barn med særskilte behov rett til oppfølging og tilrettelegging av det ... -
Tettere på: en undersøkelse av ungdommers estetiske erfaringer med dans gjennom Den kulturelle skolesekken
Tørring, Kine Kvarme (Master thesis, 2019)Problemstilling: Hvordan erfarer ungdom i videregående skole forestillingen "Make me dance" gjennom den kulturelle skolesekken ? -
Å møte barnas dans
Flø, Karen Hammervik (Master thesis, 2021)Barns medvirkning er en rettighet forankret i både FNs barnekonvensjon, Norges barnehagelov og Rammeplanen for barnehagens innhold og oppgaver, men undersøkelser viser at det både er et område det er praktisk vanskelig å ...