Browsing DMMH Brage by Author "Chahboun, Sobh"
Now showing items 1-20 of 27
-
Barn med språkforstyrrelser
Dale, Sunniva Wei Halset (Bachelor thesis, 2022)I Barnehageloven §2 som omhandler barnehagens innhold, skrives det at departementet fastsetter nærmere regler om barnehagens innhold og oppgaver (rammeplan) ved forskrift (Barnehageloven, 2005, §§ 1-2b). Fagområdet ... -
Barne -og ungdomspsykiatriens arbeid med begge kjønn knyttet til autisme spekterforstyrrelse
Fredriksen, Katrine Lyngvær (Master thesis, 2023)Denne studien er avgrenset til å sette søkelyset på Barne- og ungdomspsykiatriens (BUP) arbeid med begge kjønn knyttet til autismespekterforstyrrelse (ASF). Formålet med studien er å belyse de eventuelle ulikheter som ses ... -
Barns mestring i hverdagssituasjoner: måltidet
Husby, Marianne Langolf (Bachelor thesis, 2020)Barns mestring i hverdagssituasjoner er hovedtemaet for denne bacheloroppgaven. Mestring kan utforskes på mange vis, og et område er å se på barns mestring i måltidsituasjonen. Av hverdagssituasjonene så er måltidet godt ... -
Barns mestringsopplevelse i naturen: på hvilken måte jobber personalet på naturen som læringsarena, med barns mestringsopplevelser i det fysiske utemiljøet hos barn i alderen 3-6?
Utland, Lise Mari (Bachelor thesis, 2020)I rammeplanen er det tydelig at personalet skal bruke det fysiske utemiljøet, som en arena hvor barn får et mangfold av naturopplevelser som gir mulighet til lek og læring (Kunnskapsdepartementet, 2017, s. 52). Når vi vet ... -
Blir jeg hørt når jeg ikke uttrykker meg som de andre
Davidsen, Nora Granheim (Master thesis, 2022)Hensikten med denne masteroppgaven er å belyse hvilke muligheter elever med kommunikasjonsvansker har til medbestemmelse på en spesialskole. Det er blitt lagt vekt på spesialpedagogenes perspektiver og opplevelser. Studien ... -
Building Bridges! Children with Autism Spectrum Disorder and Their Transition from Kindergarten to School – A Scoping Review
Chahboun, Sobh; Kristine Tyldum, Lefstad; Pettersen, Marit; Åmot, Ingvild; Thwala, S`lungile (Peer reviewed; Journal article, 2024)Purpose: The goal of this study was to map the research on the transition from kindergarten to school for children with autism spectrum disorder (ASD). Further, the goal was to identify the elements influencing the transition ... -
The changing faces of autism: The fluctuating international diagnostic criteria and the resulting inclusion and exclusion—A Norwegian perspective
Chahboun, Sobh; Stenseng, Frode; Page, Alexander Gamst (Peer reviewed; Journal article, 2022-07-28)The common understanding of autism spectrum disorders (ASD) has gone through a number of permutations since the first description in 1943. Throughout these shifting understandings, there have been a number of behaviors and ... -
Det finnes ikke vanskelige barn, bare barn som har det vanskelig: hvilken betydning har personalets holdninger og kompetanse for om barn med utagerende atferd opplever mestring i hverdagen?
Schaatun, Thea Fitje (Bachelor thesis, 2020)Alle barn har rett til å bli møtt med respekt, forståelse og omgivelser rundt dem som respekterer dem for den de er. Vi er alle ulike, og våre forutsetninger og behov har store variasjoner. Likevel har alle barn rett til ... -
Developmental language disorders and special educational needs: consideration of inclusion in the Norwegian school context
Chahboun, Sobh; Wahl, Hilde Terese; Zwart-Langner, Jana van der; Vaags, Agnete (Peer reviewed; Journal article, 2024)Children with language disorders face different challenges in their daily school routines. Accessing tools and having resources promoting a well-structured and inclusive environment is necessary to ensure a pleasant and ... -
Does time extend asymmetrically into the past and the future? A multitask crosscultural study
Callizo-Romero, Carmen; Tutnjević, Slavica; Pandza, Maja; Ouellet, Marc; Kranjec, Alexander; Ilić, Sladjana; Gu, Yan; Göksun, Tilbe; Chahboun, Sobh; Casasanto, Daniel; Santiago, Julio (Peer reviewed; Journal article, 2022)Does temporal thought extend asymmetrically into the past and the future? Do asymmetries depend on cultural differences in temporal focus? Some studies suggest that people in Western (arguably future-focused) cultures ... -
Emerging empowerment of international students: how international student literature has shifted to include the students’ voices
Page, Alexander Gamst; Chahboun, Sobh (Peer reviewed; Journal article, 2019)Social isolation has been a central focus within international student research, especially with regard to international/host national relations. While a worthy area of study, we argue that the sheer volume of such research ... -
En kvalitativ studie om spesialpedagogens holdninger og kompetanse til inkludering og barn med autismespekterforstyrrelser
Mære, Emma (Master thesis, 2023)Hensikten i denne studien er å undersøke spesialpedagogers holdninger og kompetanse i inkluderende arbeid tilknyttet barn med autismespekterforstyrrelser. For å undersøke dette rettes søkelyset mot spesialpedagogenes ... -
Extending the Field of Extended Language: A Literature Review on Figurative Language Processing in Neurodevelopmental Disorders
Chahboun, Sobh; Kvello, Øyvid; Page, Alexander Gamst (Journal article, 2021)Figurative and extended uses of language are nonliteral utterances such as irony, sarcasm, and idioms and comprise a core part of social interaction. Children with typical development (TD) show a progressive adultlike ... -
Extending the field of extended language: A literature review on figurative language processing in neurodevelopmental disorders
Chahboun, Sobh; Kvello, Øyvind; Page, Alexander (Peer reviewed; Journal article, 2021)Figurative and extended uses of language are nonliteral utterances such as irony, sarcasm, and idioms and comprise a core part of social interaction. Children with typical development (TD) show a progressive adultlike ... -
Hvordan arbeide med selvstendighet i rutine- og overgangs situasjoner slik at barna føler mestring i hverdagen?
Bø, Tuva Elise (Bachelor thesis, 2020)Overgangssituasjoner kan ofte oppleves som stressende og som en aktivitet hvor målet er å komme seg fra det ene til det andre. Med problemstillingen vil jeg fokuserer på arbeidet med utviklingen av selvstendighet og hvordan ... -
Kommunikasjonsutfordringer hos barn
Eilertsen, Hanna (Bachelor thesis, 2022)ASF er en nevroutviklingsforstyrrelse (Øzerk og Øzerk, 2020), som omfatter vansker med gjensidig sosialt samspill, språk og uhensiktsmessig atferd. I et samfunn der man er avhengig av kommunikasjon, vil dette være utfordrende ... -
Lek og psykisk helse i barnehagen: lekens ressurs i arbeidet med psykisk helse
Larsen, Tone (Bachelor thesis, 2020)I min oppgave har jeg valgt å fokusere på temaene lek og psykisk helse. Dette er to viktige tema i barnehagen. Lek er noe som alle har et forhold til, og som har et veldig viktig og stort fokus i barnehagen. Det er veldig ... -
Lek som pusterom
Sørheim, Ingrid Haslestad (Bachelor thesis, 2023)Under barnehagens verdigrunnlag «livsmestring og helse», står det at barnehagen skal fremme barnas fysiske og psykiske helse (Kunnskapsdepartementet, 2017, s. 11). I rammeplanen står det også at leken skal ha en sentral ... -
Musikk & språkutvikling
Blækkan, Maren (Bachelor thesis, 2022)Temaet i oppgaven er basert på mine erfaringer med nettopp sang og musikk fra både jobb og praksis. I tredje og siste praksisperiode hadde jeg et endrings – og utviklingsarbeid med fokus på hvordan musikk kan fremme et ... -
The presentation and self-presentation of mosques in Norwegian mediascapes: construction of ‘the good ones’
Page, Alexander Gamst; Chahboun, Sobh (Peer reviewed; Journal article, 2024)Mosques in Norway are subjected to high levels of suspicion and scrutiny and have frequently been the target of negatively charged media narratives. When examined, though, much of this reporting, even from respected outlets, ...