Browsing DMMH Brage by Author "Chahboun, Sobh"
Now showing items 21-30 of 30
-
Perspective Chapter: Myths of the Child Welfare Services – An Online Bogeyman for Muslim Families
Page, Alexander Gamst; Chahboun, Sobh (Chapter; Peer reviewed, 2024)This chapter explores the social media myths that surround the Norwegian Child Welfare Services (CWS). Twenty-three migrant parents from Muslim majority countries were interviewed about how they experienced collaboration ... -
The presentation and self-presentation of mosques in Norwegian mediascapes: construction of ‘the good ones’
Page, Alexander Gamst; Chahboun, Sobh (Peer reviewed; Journal article, 2024)Mosques in Norway are subjected to high levels of suspicion and scrutiny and have frequently been the target of negatively charged media narratives. When examined, though, much of this reporting, even from respected outlets, ... -
Purity or perversion? from taboo to fact: kindergarten teachers’ reflections on age-normal sexuality
Lehn, Elisabeth Walsøe; Chahboun, Sobh; Page, Alexander Gamst (Peer reviewed; Journal article, 2023-07)Many educators and pedagogues around the world face challenging situations in their everyday work. Being caught off guard when children begin to explore their bodies and show curiosity about body parts and sexual issues ... -
Samspel og samspelsrelasjonser hjå dei yngste borna: korleis kan ein som barnehagelærar leggje til rette for gode samspel i leiken til dei yngste borna?
Holme, Brita Sande (Bachelor thesis, 2020)Samspel og samspelsrelasjonar er omgrep eg verkeleg har sett viktigheita av desse åra på Dronning Mauds Minne Høgskule, og spesielt i dette siste året av utdanninga der eg har hatt fordjupinga «Barndom, helse og livsmeistring». ... -
Språkstimulering gjennom musikk og sang i barnehagen
Råtrø, Therese Killi (Bachelor thesis, 2022)Rammeplan for barnehagen (2017) viser til syv fagområder i barnehagen. To av disse er «kommunikasjon, språk og tekst» og «kunst, kultur og kreativitet» (Utdanningsdirektoratet, 2017, s.47-52). I begge disse fagområdene ... -
Språkutvikling hos barn med særskilte behov
Nilssen, Thea Pilgaard (Bachelor thesis, 2021)Problemstillingen jeg har valgt er; «på hvilken måte kan man arbeide med språkutviklingen til barn med autisme i barnehagen?». I barnehagen har barn med særskilte behov rett til oppfølging og tilrettelegging av det ... -
Values in Early Childhood Education: A Cross-Cultural Comparative Study of Values for ECE Expressed in Policy Documents
Gunnestad, Arve; Mørreaunet, Sissel; Chahboun, Sobh; Pearson, Jolene (Peer reviewed; Journal article, 2022-06-27)Purpose: This comparative study identifies core values expressed in Early Childhood Education (ECE) official policy documents from a sample of thirteen countries. Design/Approach/Methods: This study employs document ... -
Vanskelige barn, eller barn som har det vanskelig? Hvordan arbeider personalet med regulering av barnas følelser
Olsen, Mia Berg (Bachelor thesis, 2020)Begrepet «livsmestring og helse» har nylig blitt innført i barnehagens verdigrunnlag i forskrift om rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver (2017), heretter kalt «rammeplan». Herunder påpekes det at «barna skal få ... -
Å samtale med voldsutsatte barn – En kvantitativ undersøkelse om personalets kompetanse
Schjem, Alice Brodersen (Bachelor thesis, 2023)Studier viser at fagpersoner som har i oppgave å beskytte barn og sikre dem gode oppvekstsvilkår, fortsatt mangler kunnskap, trygghet og handlingskompetanse for å tilrettelegge for at barn får hjelp og støtte til å fortelle ... -
Å støtte sosial deltakelse for barn med autismespekterforstyrrelse i barnehagen: Spesialpedagogens muligheter og utfordringer
Vold, Agnes (Master thesis, 2024)Med utgangspunkt i den økende oppmerksomheten rundt ASF og behovet for å forbedre støtten til barn med denne diagnosen, søker denne studien å undersøke hvordan spesialpedagoger kan fremme sosial deltakelse for barn med ...