DMMH Brage: Recent submissions
Now showing items 1-20 of 1253
-
The Instrumental Use of Incorporation Philosophies in a Multicultural Norway. Becoming Norwegian or Running in Place?
(Chapter; Peer reviewed, 2025)This chapter is based on 20 interviews with volunteer-run organisations working on the incorporation, that is the integration and inclusion, of Norwegian Muslims. The participating organisations differ from each other in ... -
Environmental pediatric physiotherapy and risky play: making the case for a perfect match
(Peer reviewed; Journal article, 2025)Environmental physiotherapy is epistemologically anchored in the critical recognition that physiotherapeutic practice is fundamentally embedded within a planetary ecological framework, demanding a holistic, systemically ... -
Materielle og relationelle invitationer i forskningsnetværket BLÆK (Børn, leg æstetik og kunst)
(Journal article, 2024)I denne artikel har vi valgt en form, der er baseret på fotos, forskerfortællinger og fælles refleksioner. I stedet for at starte vores artikel med et abstract starter vi med noget konkret. En figuration. Et objekt. En ... -
Perspective Chapter: Myths of the Child Welfare Services – An Online Bogeyman for Muslim Families
(Chapter; Peer reviewed, 2024)This chapter explores the social media myths that surround the Norwegian Child Welfare Services (CWS). Twenty-three migrant parents from Muslim majority countries were interviewed about how they experienced collaboration ... -
Kunsten å kreve. En studie av personalets multimodale kravtekster til foreldre i barnehagens garderobe
(Peer reviewed; Journal article, 2024)I denne studien undersøker vi hvordan ansatte utformer kravtekster om påkledning i 13 garderober i norske barnehager med utgangspunkt i følgende problemstilling: Hva kjennetegner personalets multimodale kravtekster til ... -
Fletværk. At flette sammen – en artikel om bærekraft / bæredygtighet / hållbarhet
(Peer reviewed; Journal article, 2025)Resumé. Denne tekst er et fletværk, skabt af 4 fletsøstre. Fletværket er blevet til med et ønske om at lade kulturelle hverdagspraksisser, tanker og ord flettes fra forskellige nordiske lande. Et flet, der undersøger ... -
Musikk er ikke magi, men for noen kan ungdomskor være magisk! En studie om betydningen av å synge i ungdomskor
(MusPed:Research;8, Peer reviewed; Journal article, 2024) -
Profesjonspraksis i møte med barnehagebarns fysiske aktivitet
(Peer reviewed; Journal article, 2024)Fra flere hold er det uttrykt bekymringer knyttet til samfunnsendringer som påvirker barns fysiske aktivitet negativt og kan føre til uhelse (se f.eks. Helsedirektoratet, 2019). Hvordan samfunnsendringer påvirker utøvelse ... -
Hvordan fremme barns psykiske helse gjennom måltidet
(Bachelor thesis, 2024)Det legges vekt på psykisk helse i Rammeplanen for barnehagen, under fagområdet Livsmestring og helse. Rammeplanen viser at personalet skal fremme barns psykiske helse (Kunnskapsdepartementet, 2017, s. 13). Psykisk helse ... -
Hvordan reflekterer styrere over muligheter og utfordringer i arbeidet med ASK (alternativ og supplerende kommunikasjon) i egen barnehage?
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven tar sikte på å utforske hvordan barnehagestyreren reflekterer over muligheter og utfordringer som finnes i arbeidet med ASK i egen barnehage. Temaer som studien vil komme inn på er styrerens lederskap, ... -
Risk willingness in play: exploring children’s behaviour in a virtual reality playground
(Peer reviewed; Journal article, 2024)Understanding children’s willingness to take risks is crucial for sound educational strategies and play environments. This study investigates children’s risk willingness using a virtual reality (VR) playground balancing ... -
Bevegelsesøyeblikk
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven undersøker danseimprovisasjon med barn i kulturskolen. Studien tar utgangspunkt i min egen kunstneriske praksis og erfaring som dansepedagog. Ved å smelte sammen disse rollene vil jeg undersøke hvilke ... -
For syngarar og gyngarar
(Bachelor thesis, 2024)Openheita til verda rundt oss som ligg eit «kva kan det vere»-spørsmål er inspirerande, og eg ville nærma meg masterprosjektet med same openheit. Eg hadde også vilje til å la problemstillinga og hovudtema koma til meg i ... -
Talemaskin som barnets stemme?
(Master thesis, 2024)Formålet med denne studien er å få et innblikk i hvordan spesialpedagoger opplever og erfarer talemaskin som kommunikasjonshjelpemiddel til barnehagebarn med autismespekterforstyrrelse (ASF), med fokus på å legge til rette ... -
Tidlig innsats for barn som viser eksternaliserende atferd i barnehagen
(Master thesis, 2024)I denne studien har jeg undersøkt spesialpedagogens erfaringer med tidlig innsats for barn som viser eksternaliserende atferd i barnehagen, og hvordan spesialpedagogen forstår eksternaliserende atferd. Gjennom problemstillinga ... -
Hvordan opplever pedagogiske ledere kjønnede forventninger til egen ledelse? Master
(Master thesis, 2024)Barnehagen utgjør en kritisk arena for barns tidlige utvikling, deres forståelse av samfunnet og deres opplevelse av kjønn. I denne sammenhengen spiller pedagogiske ledere en avgjørende rolle i å forme barnehagens praksis, ... -
Prosjektledelse i REKOM
(Master thesis, 2024)Oppgavens overordnede problemstilling er: «Hvordan konstruerer barnehagestyrere kompetansehevingsprosjekter i REKOM-ordningen, og hvordan kan deres prosjektpraksis utvikles gjennom innsikter fra prosjektledelsesteori?» -
Å støtte sosial deltakelse for barn med autismespekterforstyrrelse i barnehagen: Spesialpedagogens muligheter og utfordringer
(Master thesis, 2024)Med utgangspunkt i den økende oppmerksomheten rundt ASF og behovet for å forbedre støtten til barn med denne diagnosen, søker denne studien å undersøke hvordan spesialpedagoger kan fremme sosial deltakelse for barn med ... -
Barnehagelærerens kompetanse til å skape inkluderende fellesskap
(Master thesis, 2024)I denne studien har jeg utforsket PPT -rådgiveres syn på hva som kan være nyttig kompetanse hos barnehagelærere for å skape et inkluderende fellesskap i barnehagen. Problemstillingen for studiet er: "Hvilken kompetanse ... -
Hvordan opplever barn som mottar spesialpedagogisk hjelp trivsel i barnehagen?
(Master thesis, 2024)I denne studien har jeg søkt etter kunnskap hvordan opplever barn som mottar spesialpedagogisk hjelp trives i barnehage. Det er videre formulert tre forskningsspørsmål som skal hjelpe meg å avgrense oppgaven og bidra til ...