DMMH Brage: Recent submissions
Now showing items 1-20 of 1220
-
Looking beneath the surface: associations between varied outdoor surfaces and children’s diverse play behaviours in early childhood education and care institutions
(Peer reviewed; Journal article, 2024) -
Age, sex, sensation-seeking, and road-crossing: How does risk context impact children’s street-crossing?
(Peer reviewed; Journal article, 2024) -
Building Bridges! Children with Autism Spectrum Disorder and Their Transition from Kindergarten to School – A Scoping Review
(Peer reviewed; Journal article, 2024)Purpose: The goal of this study was to map the research on the transition from kindergarten to school for children with autism spectrum disorder (ASD). Further, the goal was to identify the elements influencing the transition ... -
Hijaben: Kampen om frihet, kvinnefrigjøring og den muslimske kvinnens «beste»
(Chapter; Peer reviewed, 2024)In this chapter, we explore how whiteness and Western cultural practices can contribute to Islamophobic actions and attitudes towards visibly practicing Muslim girls and women in contemporary Norway. We analyze an incident ... -
Grensesetting i arbeid med utagerende atferd
(Bachelor thesis, 2024)Formålet med denne studien er å få innsikt i hva barnehagelærere vektlegger i arbeidet med utagerende atferd og grensesetting. Studien har som hensikt å belyse deres tanker, erfaringer og refleksjoner rundt tema. Ved å ... -
Ute hele dagen! Artikkelsamling basert på nasjonal konferanse om natur- og friluftsbarnehager, Trondheim 21.-22. oktober 2004
(DMMHs publikasjonsserie;1/2005, Conference object, 2005)Konferansen ”UTE HELE DAGEN! –nasjonal konferanse om natur- og friluftsbarnehager” ble arrangert av senter for FEI ved Dronning Mauds Minne, Høgskole for førskolelærerutdanning (DMMH) i Trondheim 21. – 22. oktober ... -
The Effect of Activity Videos on Preschool Children and Preschool Employees’ Physical Activity Level During Preschool Time
(Peer reviewed; Journal article, 2024) -
Barnehagepersonalet i møte med de flerkulturelle barna
(Bachelor thesis, 2024)Som en del av barnehagens verdigrunnlag innført i rammeplanen skal man møte individets behov for omsorg, trygghet, tilhørighet og anerkjennelse og sikre at barna får ta del i og medvirke i fellesskapet (Kunnskapsdepartementet, ... -
Turglede
(Bachelor thesis, 2024)Tur og gleden med tur og natur stod sterkt i min egen barndom og i egen familie, og har derav blitt noe jeg verdsetter høyt i mitt liv. Gjennom jobb og praksis i barnehage har jeg sett gleden og utbyttet barn har av å være ... -
Barn og seksualitet- en kvantitativ undersøkelse om barnehagelærerstudentens kompetanse
(Bachelor thesis, 2024)En forutsetning for å ha kunnskap om seksuelle overgrep og/eller oppdage avvikende seksuell atferd er kunnskap om seksualitet på et generelt nivå. Problemstillingen er relevant for meg fordi jeg i likhet med andre ... -
Developing professional ethical care through co-creation in ECEC in Norway: A qualitative study
(Peer reviewed; Journal article, 2024)The article analogizes findings from the project Children in Central Norway, Mental Health in ECEC. A preventive factor for children’s mental health in early childhood education and care (ECEC) is the sensitive relationship ... -
Knowledge on the structure of the solar system in teacher education students: the role of national context and gender
(Peer reviewed; Journal article, 2024)For many centuries, humanity believed the Earth to be the center of the Universe with the Sun and the planets orbiting around it (geocentric model). The Copernican revolution proved all planets in the solar system are ... -
Barnehagebarns robusthet i et livsmestringsperspektiv
(Bachelor thesis, 2024)Hvilke krav til robusthet møter barna som vokser opp i dag, og hvordan kan vi hjelpe dem på veien? Som barnehagelærere må vi være bevisste på det spenningsfeltet vi jobber i, slik at vår pedagogiske praksis «tåler tidens ... -
Personalets opplevelser rundt pedagogisk arbeid i barnehagens uterom
(Bachelor thesis, 2024)Jeg tolker at rammeplanen legger klare føringer for hvor vidt personalet skal være tilstedeværende og deltakende også i utetiden med barna. Likevel har jeg gjennom praksis- og arbeidserfaring i barnehagen kjent på de samme ... -
Hvordan leker toåringen i utemiljøet om vinteren
(Bachelor thesis, 2024)I rammeplanen for barnehagen (2017, s. 21) står det at ansatte skal «være bevisst på og vurdere egen rolle og deltakelse i barnas lek». Dette legger derfor grunnlag for min utarbeiding av problemstillingen: Hvordan ... -
Samarbeid med foreldre med minoritetsbakgrunn rundt barnehagens friluftsliv
(Bachelor thesis, 2024)Gjennom studiet og i arbeidet med denne oppgaven har jeg reflektert rundt egen forståelse av friluftsliv, og at mitt positive syn på friluftsliv i barnehagen kan være påvirket av min oppvekst i Norge. Jeg har også reflektert ... -
Det kribler i magen min!
(Bachelor thesis, 2024)Gjennom jobberfaring og praksisopphold, har jeg erfart at ansatte i de ulike barnehagene har forskjellig forhold til risikofylt lek. Jeg har observert at noen voksne begrenser denne leken på ulike måter og jeg har derfor ... -
Fysisk aktivitet for de yngste barna om vinteren
(Bachelor thesis, 2024)Jeg har opplevd variasjoner i hvordan personalet, men også det fysiske miljøet innendørs, legger opp til barns fysiske aktivitet. Jeg har også opplevd variasjoner i både lengde og innhold av utetiden om vinteren. I Rammeplan ... -
Bevegelseslek i barnehagen
(Bachelor thesis, 2024)Problemstilling: «Hva skaper 5-6 åringers bevegelseslek på tur i naturen i en naturbarnehage på vinteren?» -
Naturen som didaktisk verktøy
(Bachelor thesis, 2024)Storli (2024, sitert i Sandgrind, 2024) utrykte at «dessverre er natur en trua art i barnehagen». Dette uttrykte han i forbindelse med sitt forskningsprosjekt, EnCompetence, på det fysiske miljøet i barnehagen. Dette viser ...