Now showing items 261-280 of 1143

    • Hvordan kommer realfag frem under barns tegneprosess? 

      Haugen, Susann Kristine (Bachelor thesis, 2022)
      Problemstillingen jeg har kommet frem til er følgende: «Hvordan kommer realfag frem under barns tegneprosess?» I min problemstilling kommer jeg til å se på hvordan vi finner matematikk og natmil under barns skapende ...
    • Samspill i dramaarbeid 

      Fagervoll, Andrea Warmdal (Bachelor thesis, 2022)
      Rammeplanen for barnehagen (2017) sier: «I barnehagen skal alle barn kunne erfare å være betydningsfulle for fellesskapet og å være i positivt samspill med barn og voksne» (Utdanningsdirektoratet, 2017, s.22-23). Jeg ønsker ...
    • Musikk og relasjonsbygging 

      Fredriksen, Kristina Wangsvik (Bachelor thesis, 2022)
      Jeg har en grunnleggende interesse overfor musikk, og ønsker å bringe denne videre ut i min yrkesutøvelse i barnehagen. Jeg kommer til å møte ansatte i barnehagen som er skeptisk til musikk, og da ønsker jeg å vite hvordan ...
    • Voksnes støtte i barns utforsking og lek 

      Aarnæs, Julie (Bachelor thesis, 2022)
      Gjennom tidligere praksisperioder har jeg observert at de ansatte ikke støtter barna så mye i deres utforsking av materiale som er udefinerbart. Det har ikke blitt lagt opp til det da de ansatte hadde lite eller ingen ...
    • Læringsmiljø knyttet til barns utforskning med realfag 

      Kristiansen, Thea Borg (Bachelor thesis, 2022)
      “Barna skal få utfolde skaperglede, undring og utforskertrang. De skal lære å ta vare på seg selv, hverandre og naturen. Barna skal utvikle grunnleggende kunnskaper og ferdigheter. De skal ha rett til medvirkning tilpasset ...
    • Barnehagens garderobe som semiotisk landskap - og et sted for barns literacy? 

      Østbø Munch, Christine B.; Semundseth, Marit; Hopperstad, Marit Holm (Peer reviewed; Journal article, 2022)
      Denne artikkelen undersøker barnehagens garderober som semiotisk landskap. Materialet består av totalt 1101 fotografier av tekster i tretten barnehagegarderober og samtaler med de ulike avdelingenes pedagogiske ledere om ...
    • Musikk og samspill i barnehagen 

      Andreassen, Heidi Kristine (Bachelor thesis, 2022)
      Ifølge rammeplanen (Kunnskapsdepartementet, 2017, s.50) kan «opplevelser med kunst og kultur i barnehagen legge grunnlag for tilhørighet […]». Rammeplanen sier også at «barnehagen skal motivere barna til å uttrykke seg ...
    • Voksenrollen i musikksamling 

      Otnes, Hanne Sofie (Bachelor thesis, 2022)
      Én samlingsstund kan være inspirerende, gripende og magisk mens en annen ikke treffer barnas oppmerksomhet i det hele tatt. Mye avhenger av den voksne som planlegger og leder samlingen og den voksnes holdninger og væremåte. ...
    • Udefinerbart materiale i barnehagen 

      Anfinset, Lea Marie (Bachelor thesis, 2022)
      I løpet av min utdanning hos Dronning Mauds Minne Høgskole har jeg vært i tre ulike praksisbarnehager. Fra disse praksisperiodene har jeg fått ulike erfaringer rundt temaet gjenbruk og bærekraft, og hvor aktivt barnehagene ...
    • Voksenrollen og barns seksualitet 

      Slupphaug, Heidi (Bachelor thesis, 2022)
      Dagens syn på seksualitet preger oss fra langt tilbake i tid, og hvis vi skal forstå hvordan den har utviklet seg slik vi ser på den i dag er vi nødt til å se tilbake på historikk og diskurser. I mange år hadde mennesker ...
    • Barn som lever i familier med rusproblematikk 

      Landstad, Camilla Elvbakken (Bachelor thesis, 2022)
      I lys av dagens relevans av rusmiddelbruk, har jeg etter mange forsøk og mange tanker, landet på følgende problemstilling: «På hvilke måter kan barnehagepersonalet støtte barn som lever i familier med rusproblematikk?» ...
    • Ulike familieformer i barnehagen 

      Stenersen, Marta (Bachelor thesis, 2022)
      Vi var en gjeng som satt ved bordet og tegnet. Sj5,5 snur seg mot meg og spør: Hva var det du het igjen? Jeg svarer på litt tullete måte: Husker du ikke det? S tenker, så spør hun med et smil: hva het kjæresten din ...
    • Flat struktur i barnehagen 

      Lysheim, Tommy Fjorden (Bachelor thesis, 2022)
      Gjennom valgfaget Barndom, helse og livsmestring på mitt tredje studie år ved Dronning Mauds Minne Høgskole har jeg fattet en spesiell interesse for motivasjon og trivsel blant de ansatte. En sterk motivasjon vil kunne ...
    • De eldste barnas valg av lek og lekens verdi for barna « 

      Olsen, Amalie (Bachelor thesis, 2022)
      Formålet med prosjektet er å gjennomføre en forskning på hvilken type lek de eldste barna holder på med i barnehagens uteområde, og hvilken verdi den aktuelle leken har for barna i et her og nå perspektiv. Valg av lek ...
    • Følelser, som inngang til god psykisk helse 

      Engan, Tonje Løseth (Bachelor thesis, 2022)
      Verdensdagen for psykisk helse og deres nettside var det som ga meg inspirasjon til det denne bacheloroppgaven skal baseres på. På nettsiden fant jeg tilgjengelig materiale for barnehagen, og videre ressursen som er mitt ...
    • Når et barns omsorgssituasjon vekker bekymring 

      Sandnes, Amalie Kverneng (Bachelor thesis, 2022)
      Ifølge statistisk sentralbyrå, hadde 93,4% av barn i alderen 1-5 år plass i barnehagen i 2021 (SSB, 2022). Som ansatt i barnehage, møter man et mangfold av både barn og voksne. Dessverre er det slik at noen barn ikke har ...
    • Grunnlaget legges i barnehagen 

      Solemsmo, Malin (Bachelor thesis, 2022)
      Jeg har følgende problemstilling i denne bacheloroppgaven: «Hvordan kommer personalets relasjonskompetanse til uttrykk i møte med barn, og på hvilke måter kan dette bidra til å forebygge psykiske vansker?» Proble ...
    • Barns vennskap 

      Sanden, Ingvild (Bachelor thesis, 2022)
      Jeg visste tidlig at jeg ville skrive om barns vennskap, først og fremst fordi jeg mener det er et viktig, betydingsfult og spennende tema. Samtidig som jeg vet hvor viktig vennskap mellom barn er, ønsker jeg å lære mer ...
    • From interactivity to intra-activity in performing arts for children. 

      Hovik, Lise (Journal article, 2022)
      This essay introduces dilemmas and experiences of making interactive theatre for children based on findings from the SceSam Project. This artistic research project bridged artistic practice and theoretical perspectives on ...
    • Perspektiver på livsmestring 

      Kvalvåg, Mats Stølan (Bachelor thesis, 2022)
      Jeg ønsket i mitt bachelorarbeid å utforme en problemstilling for å finne ut av hva livsmestring betydde for de ansatte i barnehagen og hvordan de arbeidet med det. Jeg har selv på tiden jeg begynte på studiet til nå dannet ...