Dronning Mauds Minne Høgskole for barnehagelærerutdanning: Recent submissions
Now showing items 1061-1080 of 1143
-
Språkstimulering med alternativ og supplerende kommunikasjon i tidlig alder for barn med nedsatt funksjonsevne
(Chapter, 2017)I tidlig alder legges grunnlaget for barnets senere språk- og kommunikasjonsutvikling. Små barn bruker språket for det meste i sosial samhandling og lek. Spedbarn med forsinket modning av språkevnen og med svake ... -
Diagnoser knyttet til atferdsforstyrrelser og følelsesmessige forstyrrelser i barnehagealder : muligheter, begrensninger og risiko
(Chapter, 2017)Utgangspunktet for denne artikkelen er å utforske diagnosebegrepet og hvordan diagnoser knyttet til atferdsforstyrrelser og følelsesmessige forstyrrelser benyttes overfor barn i barnehagealder. Atferdsforstyrrelser og ... -
Vilkår for måltidssamværet i barnehagen
(Chapter, 2017)Mange av våre samværsformer, derav måltidet, forblir ureflekterte praksiser om man ikke stopper opp og stiller spørsmål ved eksisterende praksis. I første del av artikkelen vil jeg med utgangspunkt i Elias' teori om utvikling ... -
Neoliberalisering av normaliteten og det kompetente barnet
(Chapter, 2017)Dette kapitlet presenterer et alternativt syn i debatten om tidlig innsats, med mål om å skape refleksjon omkring hva som anses som normalt, og utfordre forventninger og vurderinger av enkeltbarn innen en neoliberal diskurs. ... -
Samarbeid på tvers for barnets beste i lys av tillit
(Chapter, 2017)I dette kapitlet belyses og drøftes forskjellige sider ved samarbeid generelt, og tverrfaglige og tverretatlige samarbeid spesielt. Jeg reflekterer omkring tillit som mulig «gudestoff» i nære faglige og etiske møter mellom ... -
SCESAM : et kunstnerisk forskningsprosjekt om interaktive dramaturgier i scenekunst for barn
(Chapter, 2017)Prosjektet SceSam - interaktive dramaturgier i scenekunst for barn ble utviklet på bakgrunn av behovet for kunnskap og mangelen på utdanning i feltet kunst for barn. Med SceSam ønsket vi å legge til rette for å bidra ... -
Kari Trestakk : en tverrkunstnerisk forestilling med lek og interaksjon
(Chapter, 2017)Som en videreføring av et par tidligere samarbeidsprosjekt i Svartlamoen barnehage (2007-2008) begynte Kari Trestakk som et kunstnerisk utviklingsarbeid i 2011 [...] Det kunstneriske utviklingsarbeidet tok utgangspunkt i ... -
Forebygging og tidlig innsats : en historisk, ideologisk og teoretisk innramming
(Chapter, 2017)Tidlig innsats ble introdusert i en norsk kontekst gjennom stortingsmeldingen... og ingen sto igjen. Tidlig innsats for livslang læring (St.meld. nr. 16 (2006-2007)), der tidlig innsats ble forstått som innsats tidlig i ... -
Tidlig innsats i tidlig barndom : innledning
(Chapter, 2017)I en tid der betydningen av livslang læring og best mulig start i livet for alle barn løftes fram i offentlige føringer, i forskning og i pedagogiske debatter, ønsker vi å belyse forskjellige innfallsvinkler til å forstå ... -
Children's social play as a pathway to second language acquisition
(Chapter, 2017)This article is within the area of research related to ethnic minority children in barnehager (kindergartens). Various sources have influenced my reflections. Some are related to language acquisition in a multicultural ... -
Barns medvirkning i forhold til måltidene som pedagogisk arena
(Bachelor thesis, 2014)Problemstilling: Hvordan arbeider barnehage xx med barns medvirkning i forhold til måltidene som pedagogisk arena? -
Po/etisk pedagogisk ledelse for kvalitet gjennom skriving mot immanente vurderingspraksiser og tvilens og kroppens vitenskap og metoder
(Journal article; Peer reviewed, 2016)Artikkelen handler om po/etisk pedagogisk ledelse og kvalitet i et posthumant perspektiv. Den handler om kroppslig kunnskap og viten. Ledelse mellom og omvendt. Sentralt står et ønske om å utvide vår forståelse av kritikk, ... -
Personalets kompetanse og bruk av digitale verktøy i barnehagen : på hvilken måte har personalets kompetanse betydning for bruk av digitale verktøy i barnehagen?
(Bachelor thesis, 2015)Problemstilling: På hvilken måte har personalets kompetanse betydning for bruk av digitale verktøy i barnehagen? -
Affekt : små barns møte med en teaterforestilling
(Bachelor thesis, 2015)Problemstilling: Hvilken rolle spiller affekt i små barns møte med forestillingen De røde skoene? -
Strategisk ledelse i barnehagen
(Bachelor thesis, 2015)Problemstilling: Hvordan forstår kommunale styrere begrepet strategisk ledelse, og hvordan jobbes det strategisk i barnehagen? -
«Hvis vi ikke får det te som det vises der, så gjør vi det bare på en anna måte!» : bruk av yoga i barnehagen
(Bachelor thesis, 2016)Problemstilling: Hvordan kan yogaforstås i en barnehagekontekst? -
Bekymring rundt de yngste barnas omsorgssituasjon : to barnehagelæreres erfaringer og opplevelser
(Bachelor thesis, 2017)Problemstilling: Hvordan opplever og erfarer to barnehagelærere det å arbeide med bekymring rundt de yngste barnas omsorgssituasjon? -
Fra ulikhet til forståelse : pedagogisk arbeid med musikk og kulturelt mangfold
(Bachelor thesis, 2017)Problemstilling: Hvordan kan pedagogisk arbeid med musikk bidra til synliggjøring av kulturelt mangfold? -
Foreldrenes holdning til risikofylt lek sett i forhold til deres friluftslivinteresse
(Bachelor thesis, 2015)Problemstilling: Foreldrenes holdning til risikofylt lek sett i forhold til deres friluftslivinteresse -
Motivasjon
(Bachelor thesis, 2016)Problemstilling: Hvordan jobber pedagogisk leder med motivasjon blant sine medarbeidere på en barnehageavdeling og hvordan opplever personalet at dette påvirker dem?