Blar i Dronning Mauds Minne Høgskole for barnehagelærerutdanning på tittel
Viser treff 994-1013 av 1143
-
Styreres arbeid med barnehagebasert kompetanseutvikling: En kvalitativ undersøkelse om hvordan ulike barnehagestyrere arbeider med kompetansestrategien 'Kompetanse for fremtidens barnehager, revidert strategi for kompetanse og rekruttering 2018-22' med fokus på barnehagebasert kompetanseutvikling
(Master thesis, 2020)Bakgrunn og hensikt: Temaet for oppgaven er kompetanseutvikling, der barnehagestyrerne er gitt et særlig ansvar for å lede endring- og utviklingsprosesser i barnehagen. I barnehagesektoren er barnehagebasert kompetanseutvikling ... -
Støtt meg når følelsene tar overhånd
(Bachelor thesis, 2023)Tema for oppgaven er livsmestring og psykisk helse i barnehagen. Bakgrunnen for valget av temaet er erfaringen og observasjoner jeg gjorde i praksis knyttet til møtet med barns emosjonsuttrykk. Jeg observerte en ansatt ... -
Subjektiv well-being i barnehagen
(Master thesis, 2021)Denne oppgaven undersøker barnehagebarns betingelser for subjektiv well-being, gjenom en beskrivende og fortolkende studie, sett i lys av Allardts (1975) teori om having, loving, being. Den gjør forsøk på å beskrive og ... -
Sukker i barnehagen
(Bachelor thesis, 2020)I den nye rammeplanen for barnehagen: Innhold og oppgaver, heretter henvist som rammeplanen, står det at barna skal motiveres til å spise sunn mat (Kunnskapsdepartementet, 2017, kropp, bevegelse, mat og helse). Barnehagene ... -
Supporting Children's Psychosocial Well-Being in sami ECECs
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Our aim is to investigate how Sámi early childhood education and care institutions (ECECs) contextualise their work to support psychosocial well-being among children aged 4–6. We have conducted seven qualitative interviews ... -
Supportive indoor environments for functional play in ECEC institutions: a strategy for promoting well-being and physical activity?
(Peer reviewed; Journal article, 2019)The physical environment in Early Childhood Education and Care (ECEC) institutions provide children with possibilities for play. This study describes a physical environmental intervention aiming to increase the possibilities ... -
Ta i mot og ta farvel
(Bachelor thesis, 2018)Problemstilling: Hvordan kan barnehagelærere legge til rette for en trygg ankomst og avskjed om morgenen for de yngste barna i barnehagen? -
Teacher Nominations of Preschool Children at Risk for Mental Health Problems: how False Is a False Positive Nomination and What Make Teachers Concerned?
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Identification attempts in populations with a low prevalence of problems usually result in a considerable number of false positives. Thus, the aim of the current study was to investigate the false positive rate following ... -
Teaching Cultural Heritage In Culturally Diverse Early Childhood Centres In Norway
(Journal article; Peer reviewed, 2016)This article discusses teaching cultural heritage in culturally diverse Early Childhood Centres (ECCs) in Norway. What type of cultural heritage should be conveyed in an ECC with cultural diversity, and in what ways can ... -
Teamledelse : hvilke erfaringer har barnehagepersonalet etter overgang fra gruppestruktur til teamstruktur?
(Bachelor thesis, 2017)Problemstilling: Hvilke erfaringer har barnehagepersonalet etter overgang fra gruppestruktur til teamstruktur? Hvordan kan teamledelse fremme et godt arbeidsmiljø og god kvalitet i barnehagen? -
Telling i barnehagen
(Bachelor thesis, 2022)Gjennom rammeplanen for barnehagen har Kunnskapsdepartementet definert mål og rammer for personalet i arbeidet med matematikk i barnehagen (Falck-Pedersen & Iversen, 2018, s. 29). I arbeid med matematikken er det kun ... -
Tettere på: en undersøkelse av ungdommers estetiske erfaringer med dans gjennom Den kulturelle skolesekken
(Master thesis, 2019)Problemstilling: Hvordan erfarer ungdom i videregående skole forestillingen "Make me dance" gjennom den kulturelle skolesekken ? -
The embrained body of a child: On neurodidactics and edusemiotic 21st century becoming machines
(Journal article; Peer reviewed, 2016)This is a sciencepoetical essay combining neurodidactics as an interdisciplinary research field representing an interface between neuroscience, didactics, and educational sciences with the potentials in and with recent ... -
The family house chronotope in three picture books by Gro Dahle and Svein Nyhus. Idyll, fantasy and threshold experiences
(Journal article; Peer reviewed, 2016)The family house is a distinct and recurrent context for child protagonists in picturebooks by Gro Dahle and Svein Nyhus. Based on Mikhail Bakhtin’s concept of the chronotope, which denotes the unity of time and space in ... -
The Norwegian Early Childhood Education and Care institution as a learning arena: autonomy and positioning of the pedagogic recontextualising field with the increase in state control of ECEC content
(Journal article; Peer reviewed, 2017)When the responsibility for ECEC institutions was placed under Ministry of Education and Research in 2006, the ECEC institution as a learning area was brought in to the foreground in early education and care policy. Norwegian ... -
The Polyphonic Embodied Self and Educational Organization: A Case of Theory Transplantation
(Journal article; Peer reviewed, 2018-10)Building on Bakhtin’s theories of polyphony and carnival, the article develops the concept of the polyphonic embodied self and uses it to suggest ways of rethinking educational organizations. The article examines a special ... -
Tidlig innsats for å forebygge diskriminering
(Bachelor thesis, 2023)En av grunnene til at jeg har valgt forebygging av diskriminering på småbarnsavdeling som tema er fordi jeg har få erfaringer med fremheving av kulturelt mangfold i barnehagen. Det utgjorde min første problemstilling: ... -
Tidlig innsats i tidlig barndom : innledning
(Chapter, 2017)I en tid der betydningen av livslang læring og best mulig start i livet for alle barn løftes fram i offentlige føringer, i forskning og i pedagogiske debatter, ønsker vi å belyse forskjellige innfallsvinkler til å forstå ... -
Tidsklemmen : en studie om pedagogiske lederes tidsbruk i barnehagen
(Bachelor thesis, 2014)Problemstilling: Hva handler tidsklemmen i barnehagen om og hvordan oppfatter pedagogiske ledere egen tidsbruk? -
Tilknytning i oppstartsfasen for de yngste barna
(Bachelor thesis, 2018)Problemstilling: Hvordan kan barnehagelærere legge til rette for trygg tilknytning i oppstartsfasen for de yngste barna i barnehagen?