Browsing Dronning Mauds Minne Høgskole for barnehagelærerutdanning by Title
Now showing items 676-695 of 1143
-
Manualbaserte verktøy i barnehagen
(Master thesis, 2022)Manualbaserte verktøy som kvalitetssikring av det pedagogiske tilbudet har vært en økende trend i sektoren, men ikke uten kritiske innvendinger. I hovedsak rettes kritikken av manualbaserte verktøy mot det synet på barn ... -
Mapping Spontaneous Cooperation between Children in Automata Construction Workshops
(Peer reviewed; Journal article, 2021)This work analyzes spontaneous cooperation between children who participated in Automata for STEM, European Union-funded Erasmus+ project workshops. Taking into account the characteristics of automata, that involve a ... -
Mat og kulturelt mangfold
(Bachelor thesis, 2018)Problemstilling: Hvordan synliggjøres det kulturelle mangfoldet gjennom maten som serveres i en flerkulturell barnehage? -
Mat og måltidsituasjonen i barnehagen
(Bachelor thesis, 2021)I min bacheloroppgave ønsker jeg å se på matglede hos barn. Rammeplanen sier at barnehagen skal bidra til at «måltider og matlaging i barnehagen skal gi barna et grunnlag for å utvikle matglede og sunne helsevaner» Videre ... -
Mat og måltidsituasjoner i barnehagen
(Bachelor thesis, 2023)Jeg har valgt å ha følgende problemstilling i denne bacheloroppgaven: Hvordan kan helse og livsmestring fremmes gjennom mat og måltidsituasjoner? Problemstillingen vil bestå av to deler der jeg vil sette søkelys på ... -
Matematikk for de yngste barna i barnehagen: en bacheloroppgave som handler om personalets arbeid med utvikling av romforståelse for de yngste barna
(Bachelor thesis, 2020)Romforståelse utvikles allerede fra barnet fødes. Fra å være inne i mors mage til å kunne strekke seg i alle retninger (Nakken, 2017, s. 2). Geometrisk innsikt og romforståelse utvikles når barnet utforsker rommet, kjenner ... -
Matematikk i barns lek: "Hvordan legger ansatte til rette for å gi de eldste barna i barnehagen matematiske erfaringer gjennom lek, uten å ødelegge den frie leken?"
(Bachelor thesis, 2020)I henhold til aktualitet i barnehagen finner man matematikk under fagområdet antall, rom og form i rammeplanen, som betyr at det er noe ansatte i barnehagen skal ha fokus på i barnehagen. I denne delen står det tydelig at ... -
Matematikk i naturen
(Bachelor thesis, 2015)Problemstilling: Hva gjør personalet i naturbarnehagen for at 2 og 3åringen skal oppleve undring ved å utforske matematikk i naturen? -
Material as actor in the enactment of social norms: Engaging with a sociomaterial perspective in childhood studies to avoid the ‘traps of closure’
(Peer reviewed; Journal article, 2021)This article employs a sociomaterial perspective and explores how material artefacts take part in the enactment of social norms by analysing empirical examples from two different childhood studies projects in Norway. Drawing ... -
Materialer og inkludering
(Bachelor thesis, 2021)Gjennom min problemstilling ønsker jeg å finne perspektiver på hvordan vi kan jobbe med inkludering i barnehagen i forhold til å forebygge mobbing og utenforskap. Jeg prøver i oppgaven å finne ut hvilken rolle de skapende ... -
Materialer og møteplasser i barnehagen
(Bachelor thesis, 2021)Du vet når du har samlet løv i en haug om høsten, og bare må hoppe i det? Sånn vil jeg at ungene skal føle det når de kommer til en ny møteplass i barnehagen.» (Fritt gjengitt fra intervju). Slik beskrev den ene informanten ... -
Matglede i barnehagen: Hvordan legger barnehagen til rette for at alle barn kan oppleve matglede
(Bachelor thesis, 2020)I denne bacheloroppgaven ønsker jeg å se på barnas rolle i måltidsituasjoner og hvordan personalet legger til rette for det gode måltidet. Etter flere år i yrket, med erfaring fra forskjellige barnehager, har jeg erfart ... -
Matglede og gode matopplevelser på tur i barnehagen
(Bachelor thesis, 2021)Måltidet er en stor del av barnas barnehagehverdag og av egeninteresse ønsker jeg å fokusere på måltidet på tur. Når man er på tur i et udefinerbart område, der barna gjerne har en annen tolkning av omgivelsene enn de har ... -
Mathematikangst bei angehenden frühpädagogischen Fachkräften: Bedeutsam für professionelles Wissen und Wahrnehmung von mathematischen Inhalten im Kita-Alltag?
(Peer reviewed; Journal article, 2019)Die Fähigkeit, mathematische Inhalte in Spielsituationen der Kindertagesstätte zu identifizieren, um diese für eine angemessene Förderung mathematischer Kompetenzen bei Kindern zu nutzen, kann als ein wesentlicher Bestandteil ... -
Måltid i barnehagen
(Bachelor thesis, 2018)Problemstilling: Hvordan påvirker den frie dagsrytmen måltidsituasjonene i NN barnehage? -
Måltid og ernæring i ein friluftsbarnehage
(Bachelor thesis, 2014)Problemstilling: Korleis legg friluftsbarnehagen XX tilrette for måltid? Kva får barna i seg av mat i løpet av ei veke i barnehagen? -
Måltid som språklig arena hos de yngste barna i barnehagen
(Bachelor thesis, 2022)Jeg skal se nærmere på samspill og språklig deltakelse i måltidsituasjoner med de yngste barna fordi ut fra egne erfaringer har jeg ofte opplevd at mange måltidsituasjoner har som mål å få i barna mat slik at de blir mette, ... -
Måltidet som ble en del av det pedagogiske arbeidet i barnehagen
(Bachelor thesis, 2019)Problemstilling: Hvordan arbeider en barnehage med måltidene som en del av det pedagogiske arbeidet ? -
Måltidet, mer enn bare mat
(Bachelor thesis, 2018)Problemstilling: Hva kan være en god måltidsituasjon i barnehagen? -
Måltidsglede i barnehagen
(Bachelor thesis, 2023)I denne bacheloroppgaven skal jeg se på holdningene til personalet i barnehagen og hvordan disse påvirker måltidsgleden hos de yngste barna. Etter flere praksisperioder og arbeid ved siden av studiet, har jeg ulike erfaringer ...