Browsing Dronning Mauds Minne Høgskole for barnehagelærerutdanning by Title
Now showing items 436-455 of 1143
-
Health professionals’ experiences with the implementation of a digital medication dispenser in home care services – a qualitative study.
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Background: Implementing digital technology in home care services challenges care arrangements built on faceto-face encounters. Digital welfare technology has been suggested as a solution to increasing demands on health ... -
Health promotion and Identity Construction in Norwegian Kindergartens - A qualitiative Study in Children with and without Disabilities
(Peer reviewed; Journal article, 2022-10-10)This article focuses on how children, independent of abilities, create healthy identities and spaces in kindergarten, and is based on a qualitative CGT-study carried out in Norwegian Kindergartens. Data sources include ... -
«Hei! Hvorfor sa du capsen min var skitten!?»
(Bachelor thesis, 2018)Problemstilling: Bruk av dramatisk lek med barn for å tolke og løse en konfliktsituasjon -
Helhetlig språkstimulering i barnehagen. Hvordan skape et stimulerende språkmiljø for de yngste barna i barnehagen?
(Bachelor thesis, 2018)Problemstilling: Hvordan møtes de yngste barnas tidlige verbale språkuttrykk? -
Helhetlig språkutvikling for barn med autisme
(Bachelor thesis, 2021)Gjennom barnehagelærerutdanningen med fokus mangfoldig språkmiljø har jeg tilegnet meg kunnskap, erfaring og utprøving i hverdagen, hvor interessen for barnehagens arbeid med språkmiljø og tilpasset kommunikasjon har kommet ... -
Helse, miljø og sikkerhet (HMS) og kvalitet i barnehagen
(Bachelor thesis, 2014)Problemstilling: Hvordan kan man jobbe med HMS for å heve kvaliteten i barnehagen? -
Herrenes historie, igjen?
(Journal article, 2018)Når noen av dagens voksne, kvinnelige historikere møtes, hender det at vi mimrer om vår egen tid som hovedfagsstudenter. Vi tenker tilbake på et historiefag som var sterkt mannsdominert. Det fantes få fast ansatte kvinnelige ... -
Higher Education as Context for Music Pedagogy Research
(Chapter, 2021)Welcome to the anthology Higher Education as Context for Music Pedagogy Research. This anthology is the second publication in the scholarly series MusPed:Research and concerns the field of higher education. The anthology ... -
Historier fra virkeligheten
(Bachelor thesis, 2023)Jeg har avgrenset definisjon av uformell kompetanse, til å gjelde en gruppe av vikarer. Med utgangspunkt i innledende tema, er problemstillingen satt til: «Ledelse, inkludering og mulighet for medvirkning i pedagogisk ... -
Historietematiske estetiske erfaringer som basis for utvikling av historiebevissthet i barnehagen
(Bachelor thesis, 2021)Ideen for bacheloroppgaven ble født da jeg var barnehagelærerstudent og samtidig jobbet som arkeolog ved utgravingen av «Klemenskirken» i Trondheim1. Her gjorde jeg erfaringer med hvor viktig det er å videreformidle ... -
Holdninger og handlinger i møte med atferdsvansker
(Master thesis, 2023)I denne studien har jeg sett nærmere på spesialpedagogens bidrag til holdningsarbeid i møte med atferdsvansker i barnehagen, med utgangspunkt i problemstillingen: «Hvordan kan spesialpedagogen bidra i arbeidet med holdninger ... -
Holdninger til bruk av digitale verktøy i barnehagen
(Bachelor thesis, 2021)Norge er ett av de landene i verden som er mest digitalisert, og store andeler av Norges befolkning bruker internett. Bruken av digitale verktøy i barnehagen er nå også forankret i rammeplanen, noe som legger føringer om ... -
Holdninger til kulturelle forskjeller
(Bachelor thesis, 2014)Problemstilling: Hvordan møter barnehagepersonaler kulturforskjeller i møtet med minoritetsfamilier og hvilken betydning får ulike holdninger for barnehagens praksis? -
Holdninger til kulturelt mangfold i barnehagen
(Bachelor thesis, 2018)Problemstilling: Hvilke holdninger har to barnehager til kulturelt mangfold og hvordan synliggjøres disse i hverdagen? -
Humor: Et pedagogisk verktøy i barnehagen
(Bachelor thesis, 2018)Problemstilling: Hvordan bruker barnehagelærere humor som et pedagogisk verktøy for å skape og utvikle en relasjon med storbarn i barnehagen? -
«Hun er ikke så flink til å dele». En alternativ tilnærming til sosiale normer om deling i barnehagen
(Journal article; Peer reviewed, 2018)At barn skal lære å dele med hverandre, er en del av barnehagens hverdag. Hva som menes med deling og hvordan sosiale normer om deling finner sted i barnehagen, risikerer derimot å bli tatt for gitt i hverdagen. Som forsker ... -
Hva betyr naturen for deg?: En kvalitativ studie om naturens betydning for barnehagelærerstudenter med fordypning i natur- og friluftsliv
(Bachelor thesis, 2020)Er det slik at natur og friluftsliv har en så stor effekt på oss som mennesker? I Stortingsmelding nr. 18 (Det kongelige klima- og miljødepartement (2015-2016)) beskrives friluftslivet som en del av den norske identiteten ... -
Hva betyr plantenavna blokkebær, mikkelsbær og skinntryte?
(Journal article; Peer reviewed, 2016)Bog bilberries Vaccinium uliginosum resemble bilberries Vaccinium myrtillus, but are lighter blue and less tasty. In Norwegian they are called «blokkebær», which means pale berries. Although fully edible, the berries have ... -
Hva betyr plantenavna tyttebær og krekling?
(Journal article; Peer reviewed, 2016)In Norwegian, cowberry Vaccinium vitis-idaea is called «tyttebær» and crowberry Empetrum nigrum, «krekling». The berries are edible, but cowberries are sour and crowberries are tasteless, and probably both names are ... -
Hva betyr plantenavnet geitrams og de andre norske navna på Chamerion angustifolium?
(Journal article; Peer reviewed, 2017)In Norwegian, rosebay willowherb Chamerion angustifolium has been known by a number of vernacular names, of which «geitrams» is the most widespread one. Literally it means «goat ramson» and is a pejorative originally applied ...