Browsing Dronning Mauds Minne Høgskole for barnehagelærerutdanning by Title
Now showing items 408-427 of 1143
-
Følgeevaluering av Kompetanse for fremtidens barnehage. Delrapport 5. TFoU-rapport 2020:11
(Research report, 2020)Rapporten kartlegger og belyser hvordan barnehageeiere og universitet- og høgskolesektoren forstår og utøver barnehagebasert kompetanseutvikling i et partnerskap. Casefylkene har ulike utgangspunkt med tanke på geografi, ... -
Følgeevaluering av Kompetanse for fremtidens barnehage. Oppsummeringsrapport
(Research report, 2021)Strategien Kompetanse for fremtidens barnehage er et sentralt virkemiddel for å støtte implementering av rammeplanen for barnehagens innhold og oppgaver, og har et mål om å sikre barn et barnehagetilbud av høy kvalitet. ... -
Før, under og etter: En konsert med barns medvirkning i fokus
(Bachelor thesis, 2018)Problemstilling: Hvordan skape en god konsert med fokus på barns medvirkning? -
Førskolebarns multimodale praksiser forstått som tidlig literacy
(Bachelor thesis, 2022)For å kunne undersøke det ovennevnte samspillet mellom tegningene og fortellingene har jeg kommet fram til følgende problemstilling: Hvordan kan barns multimodale praksiser forstås som tidlig literacy? Problemstillingen ... -
Førskolelærerens foreldresamarbeid med tidligere rusavhengige
(Bachelor thesis, 2014)Problemstilling: Hvordan arbeider barnehagen med foreldresamarbeidet når de har foreldre på sin småbarnsavdeling som er tidligere rusavhengige? -
Førskulelæraren – ein ressurs i skulen?
(Bachelor thesis, 2014)Problemstilling: Korleis kan førskulelæraren vere ein ressurs i forhold til dei yngste barna i skulen? -
Førstegangsledelse : fra student til pedagogisk leder
(Bachelor thesis, 2014)Problemstilling: Hvordan kan en nyutdannet barnehagelærer som går rett inn som pedagogisk leder utvikle sin yrkesidentitet og lederrolle? -
Førstegangsledelse i barnehagen : utfordringer i rollen som ny pedagogisk leder
(Bachelor thesis, 2014)Problemstilling: Hvordan opplever nyutdannede pedagogiske ledere første året i barnehagen? -
Gender matters: male and female ECEC practitioners’ perceptions and practices regarding children's rough-and-tumble play (R&T)
(Journal article; Peer reviewed, 2017)The aim of this study was to explore Norwegian early childhood education and care (ECEC) practitioners’ perceptions and practices regarding children’s indoor and outdoor rough-and-tumble play (R&T) from a gender perspective. ... -
Genetic Rescue of the Highly Inbred Norwegian Lundehund
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Augmenting the genetic diversity of small, inbred populations by the introduction of new individuals is often termed “genetic rescue“. An example is the Norwegian Lundehund, a small spitz dog with inbreeding-related health ... -
Gitar som medium for barns estetiske uttrykk
(Bachelor thesis, 2013)Problemstilling: Hvordan kan gitaren være et medium for barns estetiske uttrykk? -
Gjenbruksmaterialenes plass i barnehagen
(Bachelor thesis, 2023)Gjenbruk er et veldig aktuelt tema i samfunnet. I dag lever vi i et bruk og kast samfunn, og vi har et ansvar for å lære barna mer om dette. Rammeplanen sier som følger «Barna skal lære å ta vare på̊ seg selv, hverandre ... -
Gjenbruksmaterialer i kreative prosesser
(Bachelor thesis, 2021)Bærekraft og miljø er veldig interessante og ikke minst viktige tema, og for meg hører dette sammen med gjenbruk. Jeg ønsker å finne ut av hvordan barnehagene jobber med dette, og jeg tenker at disse temaene må nevnes når ... -
Gjenbruksmaterialer som en ressurs i barnehagen
(Bachelor thesis, 2018)Problemstilling: Hvordan kan en bruke gjenbruksmaterialer som en kreativ ressurs i barnehagen? -
Gjenbruksmaterialer som kreativ ressurs
(Bachelor thesis, 2021)I løpet av mine tre år ved Dronning Mauds Minne Høgskole, har jeg hatt praksis i tre ulike barnehager. I to av de tre barnehagene jeg har hatt praksis i, har det vært særlig fokus på bærekraft og gjenbruk. Begge disse ... -
Gode møter som nøkkel til barns vennskap
(Bachelor thesis, 2023)Temaet for denne bacheloroppgaven er barns vennskap og hvordan personalet i barnehagen kan legge til rette for gode møter mellom barn som nøkkel til vennskap. Rammeplanen for barnehagens innhold og oppgaver heretter omtalt ... -
Gode møter som nøkkel til barns vennskap på tvers av språk : om å danne relasjoner til sine jevnaldrende på tross av manglende fellesspråk : en nærstudie av ett flerspråklig barns første år i barnehage
(Bachelor thesis, 2016)Problemstilling: Hvilke konsekvenser kan manglende fellesspråk få for barns lek og samhandling i barnehagen? -
A GoPro Look on How Children Aged 17–25 Months Assess and Manage Risk during Free Exploration in a Varied Natural Environment
(Peer reviewed; Journal article, 2022-05-21)Research indicates that risky play has positive effects on children’s development, learning and health, and ability to assess and manage risk, but there is a lack of knowledge on how toddlers engage in risky play. This ... -
Gripes mulighetene? Om lesestunder med de yngste barna i barnehagen
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Studien retter seg mot høytlesningspraksiser i barnehagen, og belyser samspillet rundt bøker som finner sted mellom barnehageansatte og barn, avgrenset til småbarn (0–3 år). Til grunn for diskusjonene er et videomateriale ... -
Grunnlaget legges i barnehagen
(Bachelor thesis, 2022)Jeg har følgende problemstilling i denne bacheloroppgaven: «Hvordan kommer personalets relasjonskompetanse til uttrykk i møte med barn, og på hvilke måter kan dette bidra til å forebygge psykiske vansker?» Proble ...