Gjenbruksmaterialer som kreativ ressurs
Abstract
I løpet av mine tre år ved Dronning Mauds Minne Høgskole, har jeg hatt praksis i tre ulike barnehager. I to av de tre barnehagene jeg har hatt praksis i, har det vært særlig fokus på bærekraft og gjenbruk. Begge disse barnehagene er sertifisert som barnehager med Grønt Flagg. I Trondheim kommune har alle kommunale barnehager og skoler nå Grønt Flagg (Trondheim kommune, 2018). «Grønt Flagg er en miljøsertifiseringsordning rettet mot barnehager og alle typer skoler. Formålet med Grønt Flagg er å styrke bærekraftig utvikling gjennom miljøundervisning. Ordningen er et pedagogisk verktøy for å styrke temaene klima, miljø og bærekraft» (Grønt Flagg, udatert).
Det var interessant å se hvor ulikt barnehagene arbeidet med dette, noe som også er grunnen til at jeg ønsker å undersøke dette mer gjennom mitt bachelorprosjekt. På bakgrunn av dette, har jeg valgt temaet gjenbruksmaterialer.
Siden jeg ikke hadde særlig mye kunnskap om temaet gjenbruksmaterialer fra tidligere, valgte jeg å dra på besøk hos ReMida Trondheim. Her fikk jeg et innblikk i hva ReMida er og hvordan de arbeider. ReMida Trondheim er et senter for kreativt gjenbruk, og har sin opprinnelse i Reggio Emilias pedagogiske filosofi. Senteret tilbyr et mangfold av ulike materialer, og arbeider for å synliggjøre materialenes estetikk og potensiale til bruk i kreativ lek og læringsprosesser (ReMida Trondheim, udatert).
På bakgrunn av dette, ble problemstillingen min: «Hvordan bruke gjenbruksmaterialer som kreativ ressurs i barnehagen?»