Flerspråklige barns medvirkning i barnehagen
Bachelor thesis
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3143150Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Valget av tema for prosjektet kommer av egen interesse og engasjement for temaet. Det kommer også av en nysgjerrighet på hvorvidt flerspråklige barn, som gjerne ikke har et godt utviklet norsk språk, får mulighet til å kunne medvirke i egen hverdag. Jeg ønsker å fordype meg ytterligere i barnehagens demokratiske felleskap og hvordan barn kan delta i beslutninger som omgår dem, når de har et begrenset verbalt språk. Videre ønsker jeg også å undersøke ulike faktorer som kan påvirke flerspråklige barns mulighet til å delta aktivt og medvirke i barnehagen. Ved å ta i bruk det kvalitative forskningsintervjuet som metode er jeg hovedsakelig interessert i å høre hvordan det blir tilrettelagt for flerspråklige barns deltakelse og medvirkning i egen hverdag og i fellesskapet, samt informantenes syn på dette arbeidets muligheter og utfordringer i praksis. Dermed kan jeg få en dypere innsikt i mangfoldige barnehagers daglige praksis, og undersøke deres underliggende verdier i arbeidet med flerspråklige barns deltakelse i barnehagens felleskap.
Problemstillingen for denne oppgaven blir derfor:
«Hvordan påvirker personalets holdninger, språkforståelse og pedagogiske tilnærming flerspråklige barns mulighet til å delta aktivt og medvirke i barnehagen»