Bærekraftig utvikling i barnehagen
Abstract
Barns forståelse av bærekraftig praksis varierer basert på deres erfaringer, miljøet de vokser opp i, og hvor mye de har blitt utsatt for miljøutfordringene. Gjennom ulike påvirkninger, blant annet fra foreldre, barnehage og medier, tilegner de seg kunnskaper om det som foregår rundt om i det miljøet de lever i, noe som kommer frem i barnesamtalene. Holdninger disse påvirkningene har om bærekraftig utvikling, spiller en svært viktig rolle i hvordan barna selv velger å fremstå og hvilke handlinger de velger å ta i fremtiden. Barn besitter mye kunnskap om bærekraftig utvikling enn det voksne tror, noe som de voksne i barnehagen må anerkjenne og tilrettelegge for i det pedagogiske arbeidet. Her gjelder det å fremstå som rollemodeller, engasjere og inspirerer barna til å bli involvert og delta i miljøaktiviteter hjemme, i barnehagen, og i nærområdet.