Show simple item record

dc.contributor.authorHovden, Martine Engene
dc.date.accessioned2024-07-16T10:14:50Z
dc.date.available2024-07-16T10:14:50Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3141462
dc.description.abstractUndring er et begrep vi finner i FNs barnekonvensjon, barnehageloven og rammeplanen. Dette viser til at barnehager er pålagt å tilrettelegge og gi rom for barns undring i barnehagehverdagen. Derfor har de ansatte et ansvar for å oppdage og møte barnas undring, tanker og uttrykk på en god måte. I rammeplanen står det at personalet skal «støtte og berike barnas initiativ, undring, nysgjerrighet, kreativitet, læringslyst og tiltro til egne evner» (Kunnskapsdepartementet, 2017, s. 16). Det rammeplanen sier om undring her går hånd i hånd med barns medvirkning. Personalet skal oppdage og støtte det barna selv blir opptatt av og undrer seg over. Barn har ikke like mange erfaringer som oss voksne. De lurer på og undrer seg over hvordan verden og ting fungerer. Derfor er det viktig at de voksne har evnen til å se verden gjennom barnas øyne og møte undringen med en nysgjerrig og anerkjennende holdning. På bakgrunn av dette endte jeg med problemstillingen: «Hvordan kan de voksne i barnehagen møte og anerkjenne de yngste barnas undring?»en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherDronning Mauds Minne Høgskole for Barnehagelærerutdanningen_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleDe yngste barnas medvirkning og undringen_US
dc.title.alternativeHvordan kan de voksne i barnehagen møte og anerkjenne de yngste barnas undring?en_US
dc.typeBachelor thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holderMartine Engene Hovdenen_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse 4.0 Internasjonal