dc.contributor.author | Waage, Synnøve | |
dc.date.accessioned | 2024-07-15T13:03:00Z | |
dc.date.available | 2024-07-15T13:03:00Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3141294 | |
dc.description.abstract | Identitet er et tema jeg brenner svært mye for, og identitet knyttet opp mot språk er verdifulle temaer som fortjener å bli belyst. Gjennom utdanningsløpet mitt har jeg lest mye interessant forskning om språk og identitet hos flerkulturelle barn. Jeg ønsker å finne ut mer om hvilken kunnskap barnehagelærere opplever at de har om adoptivbarn, ettersom dette er et svært lite belyst tema i utdanningen.
Dermed blir formålet mitt med denne oppgaven å rette oppmerksomheten nettopp mot hvilken kunnskap barnehagelærere opplever de har om språk og identitet hos utenlandsadopterte barn, samt hvilken bevissthet de har rundt temaet. Adopterte barn er underrepresenterte i forskning og undervisning, og spørsmålet er om dette gjenspeiles hos barnehagelærerne, altså hva som er barnehagelærerens kunnskap og bevissthet hos denne gruppen barn. Dette resulterte i følgende problemstilling:
«Hvilken kunnskap og bevissthet har barnehagelærere rundt temaene språk og identitet hos utenlandsadopterte barn?» | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Dronning Mauds Minne Høgskole for Barnehagelærerutdanning | en_US |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.title | Språk og identitet hos utenlandsadopterte barn | en_US |
dc.title.alternative | Hvilken kunnskap og bevissthet har barnehagelærere rundt temaene språk og identitet hos utenlandsadopterte barn? | en_US |
dc.type | Bachelor thesis | en_US |
dc.description.version | publishedVersion | en_US |
dc.rights.holder | Synnøve Waage | en_US |