Språk og identitet hos utenlandsadopterte barn
Abstract
Identitet er et tema jeg brenner svært mye for, og identitet knyttet opp mot språk er verdifulle temaer som fortjener å bli belyst. Gjennom utdanningsløpet mitt har jeg lest mye interessant forskning om språk og identitet hos flerkulturelle barn. Jeg ønsker å finne ut mer om hvilken kunnskap barnehagelærere opplever at de har om adoptivbarn, ettersom dette er et svært lite belyst tema i utdanningen.
Dermed blir formålet mitt med denne oppgaven å rette oppmerksomheten nettopp mot hvilken kunnskap barnehagelærere opplever de har om språk og identitet hos utenlandsadopterte barn, samt hvilken bevissthet de har rundt temaet. Adopterte barn er underrepresenterte i forskning og undervisning, og spørsmålet er om dette gjenspeiles hos barnehagelærerne, altså hva som er barnehagelærerens kunnskap og bevissthet hos denne gruppen barn. Dette resulterte i følgende problemstilling:
«Hvilken kunnskap og bevissthet har barnehagelærere rundt temaene språk og identitet hos utenlandsadopterte barn?»