Den tradisjonelle sang- og danseleken
Bachelor thesis
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3096725Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Dans i barnehage består som en del av en musikkstund eller en kroppslig aktivitet, men veldig sjelden som en aktivitet i seg selv. I Rammeplan for barnehagen under fagområdet “Kunst, kultur og kreativitet” står det at “personalet skal motivere barna til å uttrykke seg gjennom musikk, dans, drama og annen skapende virksomhet, og gi dem mulighet til å utvikle varierte uttrykksformer” (Kunnskapsdepartementet, 2017, s. 52). Her ser vi at ordet “dans” ble nevnt som et alternativ for barna å uttrykke seg på, men ikke som et mål i seg selv. Dans som en bevegelsesaktivitet kan også gå under fagområdet “Kropp, bevegelse, mat og helse” - “barna skal inkluderes i aktiviteter, der de kan få være i bevegelse, lek og sosial samhandling og oppleve motivasjon og mestring ut fra egne forutsetninger” (Kunnskapsdepartementet, 2017, s. 49). Det som står i Rammeplan for barnehagen kan tolkes som at barnehagepersonalet står fritt til å bestemme selv hva de legger i ordet “dans” og hvordan de ønsker å jobbe med dans i barnehagen. I denne oppgaven ønsker jeg å belyse hvordan kan man jobbe med den tradisjonelle sang- og danseleken med barn i barnehagen. For å svare på problemstillingen gjennomførte jeg et danseprosjekt, samt at ble det gjort observasjoner og refleksjonssamtaler.