Et inkluderende miljø i en flerkulturell barnehage
Abstract
Flerspråklighet er en realitet i dagens globaliserte verden, og barnehager forventes å møte behovene til barn med ulike bakgrunner. Dette inkluderer å tilby et inkluderende miljø som sikrer vellykket integrering av flerspråklige barn i leke- og samhandlingsaktivitetene i barnehagen. Flerspråklige barn bringer et unikt sett med ferdigheter og perspektiver til barnehagen. Det er veldig viktig å anerkjenne potensialet til disse barna og strebe etter å skape et miljø som oppmuntrer deres læring og utvikling. Det betyr at når det gjelder lek og samspill i barnehagen, er det avgjørende å skape en imøtekommende og innbydende atmosfære for flerspråklige barn. Barn er ikke kognitivt ferdig utviklet og derfor er det viktig at den voksne kan fange opp barnas uttrykk og støtte gjennom utviklingen.
Problemstillingen som jeg til slutt formet lyder slik: Hvordan arbeider pedagogiske ledere for å skape et inkluderende fellesskap i en flerkulturell barnehage?