Sammensatte erfaringer: En kvalitativ studie av krysskulturelle barns oppvekst og kulturell tilpasning
Abstract
Bakgrunnen for valg av tema kommer fra at jeg vokste opp i en bydel med svært mange krysskulturelle barn. Vi hadde en felles kultur når vi var sammen på aktivitetstilbud, skolen, barnehagen eller det å være sammen ute, men jeg fikk aldri ta del i deres hjemkultur. Dette er noe jeg har tenkt mer på i voksen alder. Hvordan opplevelser de sitter igjen med ved å ha en kultur når de var sammen med majoritetskulturen, og en annen når de kom hjem sammen med familien og deres nærmeste. Det jeg var nysgjerrig på å finne ut av var hva som forventes av dem i den norske barnehagen kontra hjemme? Hvordan påvirket det deres barndom? Disse spørsmålene stilte jeg aldri som barn, dermed var dette noe jeg ønsker å se nærmere på nå som vi alle har blitt eldre.
Ut ifra temaet kom jeg fram til problemstillingen: Hvordan uttrykker fire tyrkiske unge voksne sin oppvekst i en krysskulturell barndom?
I denne bacheloroppgaven vil jeg presentere et teoretisk rammeverk bestående av ni underkapitler som vil gi en grundig innføring i relevant forskning og teori på feltet. I tillegg til teori vil jeg også presentere hvilken metode jeg har valgt for å samle inn data til oppgaven og hvorfor jeg har valgt denne metoden. Jeg vil videre se nærmere på metodekritikk og etiske retningslinjer for å sikre en god og etisk forsvarlig forskningsprosess.