Flerkulturell pedagogikk i barnehagen
Bachelor thesis
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3096437Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
I dagens samfunn er det stadig flere mennesker med ulike språk, kulturer, religioner og bakgrunner. I rammeplanen står det at personalet skal «gi barna like muligheter, fremme likestilling og motvirke diskriminering, fordommer, stereotypier og rasisme» (Kunnskapsdepartementet, 2017, s. 57). I oppgaven vil jeg se på om sitatet fra rammeplanen samsvarer med funnene mine og hverdagen i barnehagen.
Personalet i barnehagen har et stort ansvar for å legge til rette for en pedagogikk som støtter alle barn i hverdagen.
Videre førte disse tankene meg til hvordan man tilrettelegger for de flerkulturelle barna, og om berøringsangsten også er en virkelighet i barnehagen. Jeg valgte derfor å intervjue fire pedagogiske ledere som har ansvar for organisering av hverdagen, og har kunnskap når det kommer til tilrettelegging av barns hverdag. På bakgrunn av postkolonial teori kom jeg frem til problemstillingen: Hvordan jobber pedagogiske ledere med flerkulturelt mangfold i barnehagehverdagen?