Bevegelsesglede hos toddleren ute
Abstract
Dagens samfunn har gjennom de siste tiårene utviklet seg til å bestå av mindre fysisk aktivitet, og økt inaktivitet. Helsedirektoratet (2019) melder sin bekymring rundt dagens barn og unges livsstil, som et preget av mye skjermtid og stillesittende atferd. Den synkende fysiske aktiviteten påpeker de er et globalt helseproblem, da inaktivitet kan øke risikoen for en rekke sykdommer.
Basert på egne erfaringer har jeg sett stor variasjoner i ulike barnehager knyttet til bevegelsesglede med de yngste barna ute. I noen barnehager har jeg observert ett-og to åringer som kun har blir plassert i sandkassen eller i en huske og sitter der hele utetiden. Videre har jeg i andre barnehager observert ett- og toåringer som har fått muligheten til å oppleve bevegelsesglede ute, gjennom å gå på ski, ake, gå tur, og annen fysisk lek. Disse store variasjonene vekket en nysgjerrighet i meg, og et ønske om å utforske og lære mer om hvordan de sistnevnte arbeider med å legge til rette for bevegelsesglede hos de aller yngste barna ute. På bakgrunn av Rammeplan for barnehagen, teori og egne erfaringer ønsker jeg å se nærmere på følgende problemstilling: Hvordan arbeider personalet i barnehagen med å legge til rette for bevegelsesglede ute hos toddlere?