Toddlerens trivsel på tur
Abstract
Denne bacheloroppgaven tar for seg temaet toddleres trivsel på tur og faktorer som bidrar til å få til å skape denne trivselen. Inspirasjonen for oppgaven kom av at jeg opplevde at dette var et tema jeg hadde for lite innsikt i, og dermed ønsket å undersøke nærmere. Formålet med oppgaven var å avdekke hvilke faktorer pedagogene anser som grunnleggende for toddlerens trivsel på tur i barnehagen. Trivsel blir dermed et viktig begrep i oppgaven. Undersøkelsen ble inspirert av fenomenologien, derfor skal oppgaven forsøke å belyse informantenes ståsted rundt fenomenet. Problemstillinga lyder slik: «Hvilke faktorer anser pedagogen som grunnleggende for toddlerens trivsel på tur i barnehagen?».
For å forsøke å finne svar på problemstillinga benyttet jeg meg av kvalitativ metode, herunder semistrukturert intervju. Datamaterialet ble samlet inn i samarbeid med en medstudent med noenlunde lik problemstilling. Vi intervjuet tre barnehagelærere ved småbarnsavdelinger fra tre ulike barnehager. Gjennom intervjuene samlet vi inn relevant data som vi har knyttet opp mot sentral teori fra barnehagefeltet. Herunder teori om trivsel, friluftsliv i barnehagen, medvirkning og småbarn på tur. Etter tolkning og analyse av dataene, samt drøfting opp mot sentral teori, kom jeg frem til at forståelsen av fenomenet toddlerens trivsel på tur kan anses å være både enkelt og komplekst.