Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBuset, Ingunn Torød
dc.coverage.spatialNorway, Trondheim.en_US
dc.date.accessioned2023-10-12T11:32:21Z
dc.date.available2023-10-12T11:32:21Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3096075
dc.description.abstractI rammeplanen for barnehagen står det at barna skal lære å ta vare på seg selv, hverandre og naturen (Kunnskapsdepartementet, 2017, s.10). Gjennom praktiske gjøremål en må gjøre i en stall/i fjøset får barna være med på å ta «ansvar», i den graden det passer deres eget utviklingsnivå. Ved å ta i bruk dyr i det pedagogiske arbeidet vil personalet kunne legge til rette for at barna får en begynnende forståelse for enkelte dyrs behov. I tillegg vil barna kunne få erfaringer med at de ulike dyrene barnehagen har vil kunne ha ulike behov. I samspill med dyrene vil barna da kunne få innsikt i hvordan deres væremåte og handlinger kan ha innvirkning på andre dyr og/eller mennesker. Som kommende barnehagelærer kan det derfor være interessant å få større innsikt i hvordan en kan ta i bruk dyr i det pedagogiske arbeidet sammen med barn. Selv syntes jeg det virket spennende å gå mer i dybden på hvordan dyrene kan virke inn på det sosiale fellesskapet i barnehagen. Derfor ønsket jeg å finne ut mer om hvordan en kan ta i bruk dyr for å skape og/eller opprettholde sosiale samspill og relasjoner, da særlig rettet mot barn-barn-samspill. På bakgrunn av dette utformet jeg problemstillingen min: «Hvilke erfaringer har ansatte i barnehagen med å ta i bruk dyr i det pedagogiske arbeidet, og hvordan påvirker dette barnegruppens samspill?»en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherDronning Mauds Minne Høgskole for barnehagelærerutdanningen_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleBarn og dyren_US
dc.typeBachelor thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holder©2023 Buset, I.T.en_US
dc.source.pagenumber36.en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal