Barn og dyr
Abstract
I rammeplanen for barnehagen står det at barna skal lære å ta vare på seg selv, hverandre og naturen (Kunnskapsdepartementet, 2017, s.10). Gjennom praktiske gjøremål en må gjøre i en stall/i fjøset får barna være med på å ta «ansvar», i den graden det passer deres eget utviklingsnivå. Ved å ta i bruk dyr i det pedagogiske arbeidet vil personalet kunne legge til rette for at barna får en begynnende forståelse for enkelte dyrs behov. I tillegg vil barna kunne få erfaringer med at de ulike dyrene barnehagen har vil kunne ha ulike behov. I samspill med dyrene vil barna da kunne få innsikt i hvordan deres væremåte og handlinger kan ha innvirkning på andre dyr og/eller mennesker.
Som kommende barnehagelærer kan det derfor være interessant å få større innsikt i hvordan en kan ta i bruk dyr i det pedagogiske arbeidet sammen med barn. Selv syntes jeg det virket spennende å gå mer i dybden på hvordan dyrene kan virke inn på det sosiale fellesskapet i barnehagen. Derfor ønsket jeg å finne ut mer om hvordan en kan ta i bruk dyr for å skape og/eller opprettholde sosiale samspill og relasjoner, da særlig rettet mot barn-barn-samspill. På bakgrunn av dette utformet jeg problemstillingen min: «Hvilke erfaringer har ansatte i barnehagen med å ta i bruk dyr i det pedagogiske arbeidet, og hvordan påvirker dette barnegruppens samspill?»