Barn og dyr i barnehagen
Abstract
Forskning viser at et positivt samspill med dyr kan være med å fremme menneskers fysiske og psykiske helse, styrke opplevelser av mestring og bidra til læring (Berget, et al., 2018, s. 15). Dette er et tema som er interessant å forske på og da spesielt i forhold til barn og dyr. Biolog Edward O. Wilson sier at mennesker har en naturlig dragning mot andre levende skapninger, dyr, planter og selve naturen. Vi har behov for å assosiere oss med andre levende skapninger (Selly, 2014, s.6). Dette gjelder for mennesker generelt. Men hvilke utbytter får barna av å være i samspill med dyrene?
I arbeidet med barn i samvær med dyr er det vesentlig å ha kunnskap om hvordan dyrehold kan påvirke barna positivet. Jeg ønsket å se nærmere på dette. Barn og dyr ble derfor et naturlig valg som tema i min bacheloroppgave. Jeg har som mål å ta med meg denne kunnskapen inn i barnehagen som framtidig barnehagelærer. Jeg ønsket å gjennomføre et forskingsprosjekt der jeg kunne undersøke hvilke erfaringer de ansatte har gjort seg med bruk av dyrehold i barnehagen. Jeg ønsket å fokusere på samspillet mellom barn og dyr, og hvordan dette samspillet kan brukes som en del av det pedagogiske arbeidet. Dermed ble problemstilling min følgende: «Hvilke erfaringer har ansatte med dyrehold i barnehagen, og hvordan kan samspill med dyr brukes i det pedagogiske arbeidet?»