Psykisk helse i tilvenningsfasen
Bachelor thesis
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3094953Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Jeg ble oppmerksom på temaet barn og deres psykiske helse i tilvenningsfasen, fordi jeg var med på noen tilvenninger da jeg jobbet som assistent i barnehagen, og her virket det som om barna reagerte på og taklet tilvenningen veldig forskjellig. Etter at jeg begynte på barnehagelærerutdanningen Dronning Mauds Minne har jeg lært mer om både tilvenning, om de yngste barna og om livsmestring og psykisk helse, og derfor syntes jeg det kunne være interessant å se på hva som fremmer barns psykiske helse i denne overgangen. Drugli og Lekhal (2018, s. 15) påpeker at hjernen til barn utvikler seg mye de første årene og at denne utviklingen i stor grad påvirkes av hvordan barnet har det og hva det opplever. Fordi hjernen vokser så mye de første årene, vil erfaringer barnet har, blant annet i barnehagen ha effekt på hjernens oppbygging (Drugli, 2017, s. 14). Slik jeg tolker dette vil opplevelser barna har i barnehagen, også i tilvenningsperioden, sannsynligvis kunne spille inn på barnets oppbygging av hjernen. Å se på hva som fremmer god psykisk helse for barn i denne fasen, slik at de får en så god overgang som mulig, vil derfor kunne være av betydning for barnehageprofesjonen.
På bakgrunn av dette er problemstillingen min: Hva fremmer de yngste barnas psykiske helse i tilvenningsfasen i barnehagen?