Barns opplevelse og utforskning i naturen og naturens mangfold
Abstract
Det er et verdensomspennende tema å ta vare på naturen som en del av å bevare og opprettholde en fremtidsrettet bærekraftig utvikling. Kjennskap til hva man skal ta vare på, hvorfor og hvordan, kan være et steg som gir barnehagebarn innsikt i betydningen av å være miljøbevisst. Bakke (2011, s. 153) informerer om at det er en viktig del for den bærekraftige utviklingen at vi blir klar over, og bidrar til å bevare, naturens mangfold. I barnehagen kan barn ha mulighet til å bli klar over i hvert fall noe av naturens mangfold og få en begynnende innsikt i hvordan bevare mangfoldet, som er en viktig del av å bevare og opprettholde en bærekraftig utvikling.
For å finne ut hvordan det jobbes i barnehager for å gi barna opplevelser og mulighet til utforskning i naturen og naturens mangfold ble problemstillingen:
"Hvordan bidrar barnehagen til barns opplevelse og utforskning av naturen og naturens mangfold?"