Det siste året i barnehagen
Master thesis
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3086546Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne oppgaven undersøker hvilke diskurser som preger barnehagelæreres intensjoner og handlinger i det pedagogiske arbeidet med femåringene, og hvordan disse kan komme til uttrykk gjennom barns egne tanker om å være eldst i barnehagen. Studien gjør et forsøk, gjennom en beskrivende og fortolkende tilnærming, på å komme nærmere en forståelse av hvordan rådende diskurser på barnehagefeltet kan ha innvirkning på tenke- og handlemåter i praksis.
Den teoretiske inngangen til studien har tatt utgangspunkt i beskrivelser av en sosialpedagogisk og en skoleforberedende diskurs (Myhre et al., 2021; Mørkeseth, 2012; Nygård, 2021; Sommer, 2015), som kan forstås som to rådende diskurser innenfor dagens utdanningspolitikk. Jeg har valgt å forholde meg til disse, vel vitende om at de ikke er deterministiske, og aldri vil kunne romme alle forståelsesrammer. Jeg anser de likevel som romslige og nyanserte nok til å kunne fungere som et rammeverk for min tolkning av empirien i denne studien.
Studien benytter seg av en kvalitativ metode, gjennom bruk av ett fokusgruppeintervju med fem barnehagelærere og fire fokusgruppeintervju om til sammen tolv barn. Mitt vitenskapelige ståsted hviler i et sosialkonstruksjonistisk syn på samfunnets konstruksjoner som kollektive og kontekstuelle forståelsesrammer. Herunder vil diskursteori danne et bakteppe for min tolkning av informantenes forståelser.