Et uttrykk skal gi inntrykk
Abstract
"Dette blir spennende, prosjektarbeid er noe vi har lite er erfaringer med!», sa en tidligere praksislærer til meg. Denne setningen har holdt seg i bakhodet mitt fra en praksis i 2020. Jeg ble nysgjerrig, interessert og fasinert over hvor lite erfaring andre barnehager har rundt arbeidsmetoden – prosjektarbeid. Temaarbeid foregår hele tiden i barnehagen, men det prosjektarbeidet som barnehagelæreren sammen med avdelingen og barnegruppen driver sammen skjer minimalt. Prosjektarbeid gjør meg nysgjerrig, interessert og fasinert da dette er noe som drives med barna. Hvorfor praktiseres det minimalt, når prosjektarbeid er en gylden mulighet til å skaffe seg mer erfaringer innenfor et bestemt tema sammen?
Byens kulturellehistorie er som et teppe hengende over byen, hvor enn jeg går støter jeg på momenter, statuer, institusjoner eller andre gjenstander av kulturelt opphav. Etter at min sønn flere ganger ytret ønske om å se rompestatuene. Dette har gjort at jeg har fått mer og mer interesse for og nysgjerrighet for den kulturelle historien. Jeg opplever at den musikalske historien ikke inngår i så stor grad i byens barnehager, tiltros for at vi har et opplevelsessenter som ligger max fem- seks kilometer unna de tolv sentrumsnære barnehagene i byen.
Slik kom jeg frem til problemstillingen:
På hvilken måte kan prosjekt om byens kulturelle historie bidra til læring om nærmiljøet?