Show simple item record

dc.contributor.authorBye, Kari Anne
dc.coverage.spatialNorway, Trondheim.en_US
dc.date.accessioned2023-04-03T08:47:41Z
dc.date.available2023-04-03T08:47:41Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.citationDronning Mauds Minne høgskole for barnehagelærerutdanning 75 år. Fra Bispegård til Lystgård, fra to rom og kjøkken til høgskolestatus . DMMH, 2022, 109 s.en_US
dc.identifier.isbn978-82-7332-098-8
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3061683
dc.description.abstractDronning Mauds Minne Høgskole for barnehagelærerutdanning (DMMH) ble etablert, vokste fram og utviklet seg i et samfunn. Til dels kan etableringa av skolen og profesjonsutdanning av barnehagelærere ses på som svar på behov, ønsker og verdier i samfunnet. Til dels utgjør skolen og profesjonen selv en fagkultur som ønsker å påvirke samfunnet med hensyn til visse behov, ønsker og verdier. Historien om denne utdanningsinstitusjonen er derfor også historien om samfunnet og samtida den vokste fram fra og virket i. Skolen ble etablert i 1947 og representerer en interessant del av norsk etterkrigshistorie. En periode preget av bygging og gjenoppbygging av landet, velferdsstatens framvekst og vekst, ønsket om å skape et bedre samfunn, med velstand, velferd og trygghet for befolkninga, også for barn. I perioden ser man at hensynet til barns behov og utvikling kommer mer i fokus, og barnehagelærerne var viktige fanebærere for dette synet. Historien om det vi i dag kaller Dronning Mauds Minne Høgskole for barnehagelærerutdanning, er også historien om framveksten og etableringa av barnehagelærerprofesjonen og etablering av nye fagmiljø da lite fantes. Det er en del av norsk kvinnehistorie, med profesjonalisering av et kvinneyrke, en historie om familier og deres skiftende behov, men også mannens rolle og senere innpass i en tradisjonelt kvinnedominert profesjon. Det er en historie om synet på barn og barndom og om barnehagens plass i Norge, fra et ganske marginalt fenomen til et selvsagt velferdstilbud. Denne historieframstillinga handler altså om Dronning Mauds Minnes historie forbundet med utvikling av velferdsstaten og barnehagelærerprofesjonen. Relasjonen til faktorer i samfunn og samtid er sentral. Derfor er det også interessant å se på hva som kom før 1947: Hva som førte til at det ble opprettet ei barnehagelærerutdanning i Trondheim. Hvilke praktiske faktorer som spilte inn, og hvilke ideologiske. Det legges hovedvekt på perioden for opptakt og oppstart av skolen. Hvor og hva man kom fra, kan si mye om hvem man er.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherDronning Mauds Minne Høgskole for barnehagelærerutdanningen_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.subjectDMMHen_US
dc.subjecthistorieen_US
dc.subjectBispegårdenen_US
dc.subjectLystgården_US
dc.subjectbarnehageen_US
dc.titleDronning Mauds Minne høgskole for barnehagelærerutdanning 75 år. Fra Bispegård til Lystgård, fra to rom og kjøkken til høgskolestatusen_US
dc.typeBooken_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holder© DMMH 2022 ; © Bye, K.A. 2022en_US
dc.subject.nsiVDP::Humaniora: 000en_US
dc.source.pagenumber109.en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal