Show simple item record

dc.contributor.advisorKamsvåg, Gro Anita
dc.contributor.advisorKrogstad, Atle
dc.contributor.authorHansen, Ann Kristin
dc.date.accessioned2022-11-14T11:31:08Z
dc.date.available2022-11-14T11:31:08Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3031667
dc.description.abstractJeg skal se nærmere på samspill og språklig deltakelse i måltidsituasjoner med de yngste barna fordi ut fra egne erfaringer har jeg ofte opplevd at mange måltidsituasjoner har som mål å få i barna mat slik at de blir mette, og barna skal sitte i ro og spise maten sin uten noe særlig tull og tøys. Barna blir oftere snakket til istedenfor å bli snakket med, som for eksempel «spis opp maten din», «ikke rote», «ikke kast maten på gulvet». Hvorfor er man ikke flinkere til å utnytte disse unike situasjonene til å invitere de yngste barna til samspill og språklig deltakelse Gjennom problemstillingen min ønsker jeg å finne ut hvordan personalet kan jobbe for å invitere de yngste barna til samspill og språklig deltakelse under måltidet. Problemstillingen er: «Hvordan kan personalet jobbe for å invitere de yngste barna til samspill og språklig deltakelse under måltidet i barnehagen?» For å finne svar på problemstillingen «Hvordan kan personalet jobbe for å invitere de yngste barna til samspill og språklig deltakelse under måltidet i barnehagen» vil jeg først presentere og gå nærmere inn på teori om 1-3 åringens språkutvikling, personalets relasjon til de yngste barna, den voksne som dialogpartner, hverdagssamtaler i barnehagen og måltidet i barnehagen. Deretter vil jeg vise til hvilken metode jeg har brukt og hvorfor jeg har brukt den for å belyse oppgavens problemstilling. Til slutt vil jeg presentere mine funn og drøfte dette i lys av relevant teori.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherDronning Mauds Minne Høgskole for Barnehagelærerutdanningen_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleMåltid som språklig arena hos de yngste barna i barnehagenen_US
dc.title.alternativeHvordan kan personalet jobbe for å invitere de yngste barna til samspill og språklig deltakelse under måltidet i barnehagen?en_US
dc.typeBachelor thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holderAnn Kristin Hansenen_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse 4.0 Internasjonal