dc.contributor.advisor | Kamsvåg, Gro Anita | |
dc.contributor.advisor | Krogstad, Atle | |
dc.contributor.author | Hansen, Ann Kristin | |
dc.date.accessioned | 2022-11-14T11:31:08Z | |
dc.date.available | 2022-11-14T11:31:08Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3031667 | |
dc.description.abstract | Jeg skal se nærmere på samspill og språklig deltakelse i måltidsituasjoner med de yngste barna fordi ut fra egne erfaringer har jeg ofte opplevd at mange måltidsituasjoner har som mål å få i barna mat slik at de blir mette, og barna skal sitte i ro og spise maten sin uten noe særlig tull og tøys. Barna blir oftere snakket til istedenfor å bli snakket med, som for eksempel «spis opp maten din», «ikke rote», «ikke kast maten på gulvet». Hvorfor er man ikke flinkere til å utnytte disse unike situasjonene til å invitere de yngste barna til samspill og språklig deltakelse Gjennom problemstillingen min ønsker jeg å finne ut hvordan personalet kan jobbe for å invitere de yngste barna til samspill og språklig deltakelse under måltidet.
Problemstillingen er: «Hvordan kan personalet jobbe for å invitere de yngste barna til samspill og språklig deltakelse under måltidet i barnehagen?»
For å finne svar på problemstillingen «Hvordan kan personalet jobbe for å invitere de yngste barna til samspill og språklig deltakelse under måltidet i barnehagen» vil jeg først presentere og gå nærmere inn på teori om 1-3 åringens språkutvikling, personalets relasjon til de yngste barna, den voksne som dialogpartner, hverdagssamtaler i barnehagen og måltidet i barnehagen. Deretter vil jeg vise til hvilken metode jeg har brukt og hvorfor jeg har brukt den for å belyse oppgavens problemstilling. Til slutt vil jeg presentere mine funn og drøfte dette i lys av relevant teori. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Dronning Mauds Minne Høgskole for Barnehagelærerutdanning | en_US |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.title | Måltid som språklig arena hos de yngste barna i barnehagen | en_US |
dc.title.alternative | Hvordan kan personalet jobbe for å invitere de yngste barna til samspill og språklig deltakelse under måltidet i barnehagen? | en_US |
dc.type | Bachelor thesis | en_US |
dc.description.version | publishedVersion | en_US |
dc.rights.holder | Ann Kristin Hansen | en_US |