Show simple item record

dc.contributor.authorRomundstad, Sigrid Feragen
dc.date.accessioned2022-10-10T11:02:57Z
dc.date.available2022-10-10T11:02:57Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3025073
dc.description.abstractI rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver står det i et eget avsnitt om samiske barns rettigheter knyttet til samiske barnehager, men gjelder også for samiske barn som går i barnehager utenfor samiske distrikt. I tillegg står det også beskrevet i rammeplanen at alle barn generelt skal vite at samer er Norges urbefolkning, samt at de skal få kjennskap til samisk kultur. (Utdanningsdirektoratet, 2017, s. 57). Barnehagen er en samfunnsinstitusjon, og har dermed et ansvar når det kommer til å formidle og styrke både samisk kultur og språk. I følge Sand står det presisert i rammeplanen at samiske barn skal få muligheten til å bevare språket og kulturen sin, samtidig som at barn i norske barnehager også skal få muligheten til å bli kjent med det samiske mangfoldet. (Sand, 2020, s. 39-40). I denne studien ønsker jeg å gå nærmere inn på hvordan barnehagene kan arbeide med samisk som tema og hvordan man kan synliggjøre samisk kultur.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherDronning Mauds Minne Høgskole for Barnehagelærerutdanningen_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleSamisk kultur i barnehagenen_US
dc.title.alternativePå hvilken måte kan samisk kultur synliggjøres i barnehagen? En kvalitativ studie med utgangspunkt i tre ulike barnehager i Midt-Norgeen_US
dc.typeBachelor thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holderSigrid Feragen Romundstaden_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse 4.0 Internasjonal