Bruk av gjenbruksmaterialer i barnehage - En ressurs under leken
Abstract
Når en tenker på gjenbruk, er det vanlig at ordet blir assosiert med et miljøperspektiv forbundet med visse ting som for eksempel klær, glass-, papp- og plastemballasje som kan bli brukt om igjen eller resirkulert. I det engelsk litteratur er det referrert til strategier for å redusere mengde avfall, og det er omtalt som de «tre R» som R for «Reduce», «Reuse» og «Recycle». Det vil si at en bør bruke materialer om igjen, men en bør helst redusere bruken (Holt, 2018, s. 1). Jeg ønsker å fokusere på hvordan gjenbruksmaterialer er tatt i bruk som lek uten å ha søkelyset på avfallssortering. Jeg tenker at riktig bruk av gjenbruksmaterialer i leken kan føre til at barna kan få til å bruke fantasien og utvikle kreativiteten.
Min problemstilling er «Hvordan blir leken ved bruk av gjenbruksmaterialer for barn i barnehage?»