Barns vennskap
Abstract
Jeg visste tidlig at jeg ville skrive om barns vennskap, først og fremst fordi jeg mener det er et viktig, betydingsfult og spennende tema. Samtidig som jeg vet hvor viktig vennskap mellom barn er, ønsker jeg å lære mer om dette, slik at jeg vet mer om hvordan å legge til rette for barns vennskap når jeg selv skal ut arbeidslivet i barnehagen. Men det var ikke før jeg selv var i praksis i en barnehage der de opererte med vennegaranti dette tema virkelig fanget opp interesse hos meg. Det var dette som fikk meg til å undre over, kan man virkelig gi vennegaranti? Kan de voksene i barnehagen bestemme hva som er vennskap er, eller er det barna selv som skal definere det? Disse tankene gjorde at jeg fikk lyst til å fordype meg i nettopp dette temaet.
Det var ikke lett å komme frem til problemstilling, men jeg visste tidlig, som nevnt over, at jeg ville skrive om barns vennskap. Etter hvert fant jeg ut at det jeg interesserte meg for var hvordan vennskap mellom barn kommer frem i barnehagens arbeid. Ved å bruke dokumentanalyse som metode, hvor jeg analyserer barnehagens årsplaner, vil jeg få et innblikk i hvordan barnehager arbeider med barns vennskap. I mitt tilfelle var også metoden med på å påvirke valg av problemstilling, og problemstillingen endte til slutt opp slik:
Hvordan kommer barnehagens arbeid med barns vennskap frem i barnehagens årsplaner?