Show simple item record

dc.contributor.advisorLehn, Elisabeth Walsøe
dc.contributor.advisorFætten, Sølvi Ann
dc.contributor.authorSlupphaug, Heidi
dc.date.accessioned2022-10-03T11:53:37Z
dc.date.available2022-10-03T11:53:37Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3023359
dc.description.abstractDagens syn på seksualitet preger oss fra langt tilbake i tid, og hvis vi skal forstå hvordan den har utviklet seg slik vi ser på den i dag er vi nødt til å se tilbake på historikk og diskurser. I mange år hadde mennesker et positivt og åpent syn på seksualiteten frem til det 13.århundre, da det ble et mer tabubelagt tema. Disse tabubelagte diskursene levde lenge før det gradvis ble mer normalisert igjen fra 1900-tallet og utover. Dette er noe vi kommer nærmere inn på i teorikapitlet. Det som er viktig å huske er at begrepet seksualitet kontinuerlig er i endring gjennom menneskets kulturelle bevissthet. Det kan vi se gjennom at barns seksualitet har blitt satt mer på dagsorden i barnehagen. I Rammeplan for barnehagen nevnes seksualiteten blant annet i forbindelse med at personalet skal kjenne til og praktisere nasjonale føringer for helsefremmende og forebyggende tiltak som gjelder barn. Her legges det vekt på at barn skal lære seg å sette grenser for egen kropp og respektere andres kropp, samt få en positiv oppfatning av seg selv og egne følelser (Kunnskapsdepartementet, 2017, s.50). I tillegg har Helse- og omsorgsdepartementet (2017) laget en strategiplan «Snakk om det! Strategi for seksuell helse 2017-2022». Her er den politiske intensjonen å sette søkelys på den sunne, naturlig og utviklende siden av barns seksualitet, og å anerkjenne at kunnskap om barns seksualitet er viktig (Skundberg, 2020). I sammenheng med dette kan vi se hvor mitt valg av tema spinner ut ifra. Gjennom min siste praksisperiode på DMMH fikk jeg virkelig øynene opp for temaet da min praksisbarnehage hadde barns seksualitet, kropp og følelser på agendaen i personalgruppa. Her fikk jeg se hvordan de jobbet med endring av praksis og begrepsforståelse rundt seksualitetsbegrepet for å kunne møte barna på en respektfull og kunnskapsrik måte. Fordi ifølge Vildalen (2014, s.31) er det betydningsfullt å ha kunnskap om hva aldersadekvat seksuell utvikling hos barn er, for at utviklingen kan fremmes og reguleres på en fornuftig måte. Mitt mål med denne forskningsoppgaven har vært å tilegne meg informasjon og kunnskap fra yrkesaktive pedagoger om hvordan de arbeider og imøtekommer barns seksualitet og utforskning i barnehagen. Her vil jeg belyse hvor betydningsfullt åpenhet og kunnskap er for å kunne etablere en felles praksis i tråd med rammeverk og rutiner i barnehagen. Med dette som grunnlag har jeg kommet frem til følgende problemstilling: “På hvilken måte kan et endrings- og utviklingsarbeid i barnehagen med temaet barns seksualitet påvirke personalets praksis?»en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherDronning Mauds Minne Høgskole for Barnehagelærerutdanningen_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleVoksenrollen og barns seksualiteten_US
dc.title.alternativePå hvilken måte kan et endrings- og utviklingsarbeid med temaet barns seksualitet påvirke personalets praksis?en_US
dc.typeBachelor thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holderHeidi Slupphaugen_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse 4.0 Internasjonal