Når et barns omsorgssituasjon vekker bekymring
Bachelor thesis
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3023331Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Ifølge statistisk sentralbyrå, hadde 93,4% av barn i alderen 1-5 år plass i barnehagen i 2021 (SSB, 2022). Som ansatt i barnehage, møter man et mangfold av både barn og voksne. Dessverre er det slik at noen barn ikke har en optimal omsorgssituasjon. Disse barna er da avhengig av at voksenpersoner i nettverket rundt oppdager dem, slik at de kan få den hjelpen de trenger. Som statistikken over viser, går store deler av barna i Norge i barnehagen. Dette gjør at barnehagepersonalet er tett på barna og er en stor del av deres liv. Barnehagen er dermed i en posisjon hvor de kan oppdage og forebygge omsorgssvikt.
I tillegg sier Bufdir (2021) at barnehagen er den viktigste melderen for barn i barnehagealder, og siden 2017 har antallet bekymringsmeldinger fra barnehager gått ned hvert år. I 2020 var antallet meldinger fra barnehager på det laveste i løpet av perioden 2013-2020. Dette kan fremheve viktigheten av at barnehagepersonalet innehar kunnskap om temaer som kan vekke bekymring. Kunnskap er viktig for å kunne melde fra om bekymringer til barnevernet, slik at barnet på best mulig måte kan få hjelp og støtte. Målet for denne oppgaven er å finne ut hvordan barnehagepersonalet arbeider dersom det oppstår mistanke om omsorgssvikt. Et slikt arbeid kan berøre flere områder og ulike typer samarbeid, og kunnskap om dette arbeidet vil være nyttig som nyutdannet barnehagelærer. Å jobbe med denne tematikken vil kunne gi mer innsikt og kunnskap.
Denne oppgaven ser derfor nærmere på barnehagepersonalets arbeid i omsorgssituasjoner som bekymrer, gjennom følgende problemstilling:
Hvordan arbeider barnehagepersonalet dersom de blir bekymret for et barns omsorgssituasjon?