Barn med språkforstyrrelser
Bachelor thesis
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3022216Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
I Barnehageloven §2 som omhandler barnehagens innhold, skrives det at departementet fastsetter nærmere regler om barnehagens innhold og oppgaver (rammeplan) ved forskrift (Barnehageloven, 2005, §§ 1-2b). Fagområdet kommunikasjon, språk og tekst i rammeplanen, er ett av områdene som barnehagen er forpliktet til å arbeide aktivt med. Det er en viktig del av det språklige arbeidet, i forhold til barns språkutvikling og det å oppdage og avdekke språkforstyrrelser.
På bakgrunn av dette, valgte jeg å sette søkelys på barn med språkforstyrrelse i barnehagen. Talemålet er et av de viktigste kommunikasjonssystemene vi mennesker har, og det at såpass mange blir rammet av språkforstyrrelse gjør det til et viktig og gjeldene tema. Med bakgrunn i min interesse for temaet, ønsket jeg å se på hvordan språkforstyrrelser kan oppdages og avdekkes så tidlig som mulig, samt hvordan barn med språkforstyrrelser kan støttes i sin språkutvikling.
På bakgrunn av dette, endte jeg med følgende problemstilling: «Hvordan kan pedagogen oppdage og avdekke språkforstyrrelser hos barn i tidlig alder – og hvordan støttes de i sin språkutvikling?»